20130419_162609 [1024x768].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130419_162617 [1024x768].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130419_162625 [1024x768].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130419_162630 [1024x768].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130419_162636 [1024x768].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130419_162641 [1024x768].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130419_162649 [1024x768].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är två fruktträd... Har för mig det är äpple o päron. Men hur beskär jag dessa? någon som kan ge exakt info om hur jag ska göra för att det ska bli rätt?
 
Bra information om beskärning av äpple och päron hittar du här:
http://www.juniper.se/tradvard/

Viktigt att du har en skarp sekatör som du gärna decinficerar innan du börjar skära i träden.
 
Trädbeskärning är en hel vetenskap (plus en del mysticism) och det räcker _inte_ med en vass sekatör, ett glatt humör och lite god vilja och grundkunskaper. Försöker man sig på det själv kommer man förstöra för sig själv och kommande generationer (Äppelträd kan bli flera hundra år gamla). Helst bör man ha känslan i blodet. Nedärvd från generation till generation från folk som lärt sig det från barnsben. Resultatet av ditt arbete kommer du få se på din ålders höst. Om inte trädet drabbas av kräftpest eller röta.

Tar man för lite kommer det straffa sig senare då man tvingas ta bort för mycket (vattenskott). Det är en mycket tunn linje att vandra mellan för mycket och för lite. Lyckas man ta bort lagom mycket har man antagligen tagit bort fel sorts kvistar.

Bästa metoden är att ta in en "professionell" svindyr arborist. Det är ingen garanti för att det blir bra, men man har iallafall någon att skylla på när det går fel. Finns dessutom flera "skolor" som gäller när man ska beskära. Det som en annan anser rätt anser en annan helt förkastligt. Alla är dock överens om att det var bättre förr.
 
  • Gilla
Jonbeee och 3 till
  • Laddar…
Richi B,
Låt dig inte nedslås av ovanstående!
Sååå komplicerat är det inte med trädbeskärning. Men det är viktigt att man läser på lite så att man förstår vad beskärningen syftar till och hur trädet reagerar på beskärning. Det är trots allt en levande varelse du har att göra med ...:)

De första årens beskärning är viktigt eftersom det är den som ska skapa en stabil krona som i framtiden kan bära stora mängder frukt. I stället för att knipsa lite på måfå efter låta dig fjärrstyras av oss här på forumet så är det bättre att du fördjupar dig ide beskrivningar som finns och som är gjorda av proffs med bra teckningar på hur man lägger snitten, osv. Sådant hittar du på den hemsida jag länkade till ovan. Där finner du också många bra råd för trädens fortsatta skötsel. Lycka till!:)
 
Jag ser direkt att den där kvisten som sticker iväg rakt upp bör kortas in.
Grenar som drar sig inåt ska bort, vilket betyder att det är viktigt att ha koll på vilket håll knopparna går när man knipsar.
Det är också viktigt exakt var på grenen kan klipper.

Men framförallt klipper man inte nu när träden börjar sava, utan på hösten, när träden börjar gå i vila.

Trädgårdssiten www.odla.nu har säkert bra guider, med bilder på hur man klipper. Prenumerera gärna på deras nyhetsbrev!
 
Mitt äppelträd har haren/rådjuret fint kapat av nedtill..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.