Hej,

Jag har förstått att jag fått tag i ett ganska dåligt äppelträd vad det gäller dess grenväxt. Men nu ska jag iallfall beskära det då det är 1,5 år gammalt och jag undrar hur.

Så om någon vänlig vill hjälpa mig med text eller om ni sätter ut streck på bilden så är jag väldigt tacksam.

Jag har förstått att jag ska klippa/forma det som en kon men jag kan inte bestämma mig för vilken som ska vara toppen på trädet.

Mvh
Bambi
 
  • träd 044.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till oss som köpt ett flerfamiljsträd. Jag är glad amatör men detta jä... träd får jag ingen ordning på då det växer olika beroende av äppelsort. Ska i år låta en erfaren beskärare försöka skapa ordning och reda med det, om det nu går efter mina år som misshandlande beskärare.;)
Ingen svar på din fråga, men hade jag idag kunnat välja hade det blivit någon som kan detta och med familjeträd utifrån vilka sorter det är inympat.
 
Hej
Frågan är vilken typ av träd det skall bli, stort eller litet.
Kolla på etiketten om det är ett långsamväxande (ex B2) eller en krafigväxande( A1) stam till att börja med
 
det jag läst om beskärning är att om man är osäker så är det bättre att låta det växa "vilt". och ett familjeträd beter sig mkt olika beroende på vilken sort det är. jag skulle väntat 1-2 år till innan jag beskar det.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag vill tipsa om Beskärningsboken den är jättebra att ha. Massor med bra fakta.
 
Hej,

Tack för alla svar,

Jag har en B2 stam

Jag har lärt mig hur jag lägger snitt och var jag lägger dem, men hur väljer jag topp på detta träd eller ska jag bara låta det växa vilt nåt år till som någon tipsa om.

Spontant vill jag ha den lilla centrumgrenen som topp, den som växer ut från en sidogren nere vid förgreningen, men den ser så klen ut, kommer den växa till sig om jag klipper av de grova på sidorna?

Mvh
Bambi
 
Jag måste rätta mig själv, A2-stam var det :)