Hej,

Jag har förstått att jag fått tag i ett ganska dåligt äppelträd vad det gäller dess grenväxt. Men nu ska jag iallfall beskära det då det är 1,5 år gammalt och jag undrar hur.

Så om någon vänlig vill hjälpa mig med text eller om ni sätter ut streck på bilden så är jag väldigt tacksam.

Jag har förstått att jag ska klippa/forma det som en kon men jag kan inte bestämma mig för vilken som ska vara toppen på trädet.

Mvh
Bambi
 
  • träd 044.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till oss som köpt ett flerfamiljsträd. Jag är glad amatör men detta jä... träd får jag ingen ordning på då det växer olika beroende av äppelsort. Ska i år låta en erfaren beskärare försöka skapa ordning och reda med det, om det nu går efter mina år som misshandlande beskärare.;)
Ingen svar på din fråga, men hade jag idag kunnat välja hade det blivit någon som kan detta och med familjeträd utifrån vilka sorter det är inympat.
 
Hej
Frågan är vilken typ av träd det skall bli, stort eller litet.
Kolla på etiketten om det är ett långsamväxande (ex B2) eller en krafigväxande( A1) stam till att börja med
 
det jag läst om beskärning är att om man är osäker så är det bättre att låta det växa "vilt". och ett familjeträd beter sig mkt olika beroende på vilken sort det är. jag skulle väntat 1-2 år till innan jag beskar det.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag vill tipsa om Beskärningsboken den är jättebra att ha. Massor med bra fakta.
 
Hej,

Tack för alla svar,

Jag har en B2 stam

Jag har lärt mig hur jag lägger snitt och var jag lägger dem, men hur väljer jag topp på detta träd eller ska jag bara låta det växa vilt nåt år till som någon tipsa om.

Spontant vill jag ha den lilla centrumgrenen som topp, den som växer ut från en sidogren nere vid förgreningen, men den ser så klen ut, kommer den växa till sig om jag klipper av de grova på sidorna?

Mvh
Bambi
 
Jag måste rätta mig själv, A2-stam var det :)
 
På familjeträd har inte stammen så stor betydelse utan avgörs av de sorter som ympats in, växtsätt för den sorten.
 
A2 stam är en starkväxande grundstam, anledningen till att jag frågade är att om det skulle vara ett långsamväxande träd skulle man kunna låta det vara som det är och bara separera grenarna för att få en snygg krona.
Ett starkväxande träd bör ha en stabilare krona så att trädet inte riskerar att klyvas på mitten när det blir stort och tungt.
Som genomgående stam hade jag valt den gren som är ser starkast och mest rak ut.
Grenarna runt om bör kortas av för att ge mer energi till den nya stammen, när du klipper grenarna så klipp av ca 5mm ovanför ett skott som växer ut från trädet.
 
Tack,

Den grövsta grenen är den längst till höger på bilden, känns konstigt att ha den som centrumstam, ska man böja/tvinga in den mot centrum då?

Sen ska ju då de andra klippas av rätt hårt men då kanske jag klipper bort en sort, dessutom är det mycket blomknoppar på det så det känns lite tråkigt :)

Vad händer om man väntar med att klippa till nästa år, sen verkar grannen lite orolig för rotverket, är det någon fara när jag är så långt från häcken?

Mvh
Bambi
 
P3140627.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte detta prydnads körsbärs träd för något år sedan, det såg då ut som ditt träd, dvs utan någon riktig krona.
Första året så tog jag en kraftig ståltråd och band mellan varje gren och stammen, så att grenarna drogs till rätt läge.
Men glöm inte att lägga emellan lite gummi eller nått så att inte ståltråden gnider sönder barken. Det går bra med en bit gammal cykelslang.
Testa att beskär lite, du ser redan efter första säsongen hur trädet utvecklas.
 
Hej hej,

Nu är det klippt, riktigt hårt max 30cm ovanför nedersta förgreningen, vågar knappt visa det på bild, men hoppas det tar sig:)
 
C
Det är praktiskt med familjeträd, men svårt att beskära.... Jag har och har haft ett antal, jag vill ju i alla fall ha "lika mycket" frukt från de sorter som finns på trädet...o det betyder att jag inte beskär det som ett träd, utan som olika träd...Förhoppningsvis förstår ni hur jag menar....Jag tar alltså stor hänsyn till de olika inympade sorterna.... Skulle inte ha beskärt kraftigt...hoppas det går bra....
 
Hej,

Vad är nackdelen med att beskära hårt? Som de långa gengliga grenarna, kommer de frukt på de blommorna längst upp knäcks väl grenarna tvärt ändå?
 
C
Du skall inte ha för långa gängliga grenar, korta in lämpligt o får du mycke frukt får du stötta eller binda upp Grenar som böjs ned bär mer frukt, du kan böja ner grenarna LÄMPLIGT
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.