Först ut tror jag vi tar plommonträdet. Det är riktigt rörigt där nere mot stammen, borde jag ta bort allt förutom huvudstammen? Det borde väl inte se ut så där. Har läst att plommonträd är kluriga att beskära korrekt

Ungt fruktträd med gröna omogna frukter i solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungt träd planterat i solig trädgård med gräsmatta och studsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungt träd i soligt trädgård med gräsmatta, i bakgrunden syns trampolin och pergola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är päronträdet, vi fick inte ett enda päron i år av nån orsak. Förra året var första gången det bar frukt, tror det är 4 år:
Ungt fruktträd i solig trädgård med grön gräsmatta och terrass i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungt äppelträd i en grönskande trädgård med hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från denna vinkel kan man se det börjar sticka ut en gren längre ner, borde den tas bort?
Ungt fruktträd på gräsmatta med skog i bakgrunden och växthus synligt i distans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild, borde jag ta bort dessa begynnelser till nya kvistar? Tänker det främjar huvudgrenarna att växa sig större då och gör att kronan inte blir så tät.
Den suddiga bilden visar ett grönt trädgårdslandskap genom lövverk, med fokus på ett närliggande blad och en otydlig gräsklippare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körsbärsträdet, här har jag redan glesat ut lite, grenar som sticker inåt typ och går över varandra. JAg vet inte hur mycket jag borde ta bort om nåt, det var frukter nästan överallt.

Ungt träd i trädgård med lekstuga och utemöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Orkade inte vänta, gick ut och klippte bäst jag tyckte enligt vad jag läst, ser lite bättre ut, speciellt plommonträdet som jag tog bort buskaget där nere.
 
Med så många fina fruktträdsbarn tycker jag du ska investera i en handbok i beskärning. Det finns flera utmärkta på marknaden. Den kommer du ha god användning i många år framöver. Det är ju självklart an kan söka på nätet men en handbok ger dig allt "i handen".

Ditt plommonträd bör du tex över nu i slutet av augusti. Beroende lite på vilken sort det är är plommon inte heller något som måste beskäras årligen. Körsbär behöver ingen hård beskärning men den felaktiga grenen nere på stammen bör tas bort, också nu före hösten. Sedan är just körsbär inte något man beskär årligen. Päronet tas om hand i uppbyggnadsskedet och görs försiktigt och inte heller varje år. . Du verkar inte ha något äpple - de mår bra av årlig korrekt beskärning.
 
Redigerat:
Har du nån att rekommendera?
 
Stora boken om att beskära träd, buskar, häckar... BOKUS 204:- från 2020 är modern och antagligen helt ok.

Jag har min lilla Fruktträdgården, ICAförlaget från 1977 som funkat i alla år för mig. Den är utmärkt men förmodligen omodern idag.

Någon annan härinne som kan rekommendera något bättre?
 
Redigerat:
Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht är lite som en bibel inom beskärning!
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Ska införskaffa denna, tillsvidare beskärde jag träden såhär. Det jag undrar om med päron trädet är om de här sidogrenarna borde kapas i toppen så att dom inte konkurrerar med mittgrenen om att bli högst?

Beskuret päronträd på gräsmatta med solnedgång i bakgrunden, fråga om grenbeskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ungt päronträd med beskurna sidogrenar i en trädgård med gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beskuret päronträd i en trädgård med hus och solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Päronträd med omogna päron och gröna blad, en diskussion om beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte klippt så aggressivt, bättre för lite än för mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jerkka
  • Laddar…
Om du kartgallrar plommonet får du bättre frukt. Gör det tidigare nästa år så att inte grenarna fläks. Annars är plommonträd inte något som måste beskäras årligen utan där beskär man bara grenar som växer fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.