Hej!
Vår dotter går i 9:an och jag inser att jag inte riktigt vet hur slutbetyget sätts. Vägs höstterminens betyget in i slutbetyget de får till sommaren?

Eller som hon själv helst önskar, slappa in i det sista ;)

En annan fundering hur stor det av betyget avgörs från nationella prov?
 
Så som jag har förstått det så sätts slutbetyget mot kraven i målen för högstadiet.

Alltså om man har bra betyg på hösten å skriver E på alla prov på våren samt inte gör något på lektionerna så kommer slutbetyget troligen åka ner ganska mycket.

Nationella proven är mer för att skolan ska veta om dom har lyckats lära ut tillräckligt eller om någon/några elever behöver (mer) stöttning.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hej!
Vår dotter går i 9:an och jag inser att jag inte riktigt vet hur slutbetyget sätts. Vägs höstterminens betyget in i slutbetyget de får till sommaren?

Eller som hon själv helst önskar, slappa in i det sista ;)

En annan fundering hur stor det av betyget avgörs från nationella prov?
Inga utvecklingssamtal på er dotters skola? Nationella proven är viktiga.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag har förstått det så sätts slutbetyget mot kraven i målen för högstadiet.
Korrekt. Slutbetyg sätts utifrån kunskapskraven för årskurs 9.

Ulltand Ulltand skrev:
En annan fundering hur stor det av betyget avgörs från nationella prov?
Hur stor del är omöjligt att svara på. Betygsättande lärare ska beakta all information som finns tillgänglig om elevens kunskaper i förhållande till kunskapskraven vid betygssättningen. Däremot föreskriver skollagen att "provbetyget särskilt ska beaktas", dvs att det har lite större betydelse än andra enskilda underlag. Men provresultatet får inte helt styra och ska inte vara betygsättande lärares enda underlag, samtidigt som det inte hur som helst kan bortses ifrån (endast vid särskilda undantag). NP har tagits fram och utvecklats för att just fungera stödjande vid betygsättning.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tack för era svar då har vi lite bättre koll!
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.