Jag har läst kommunens instruktioner om hur man beräknar markens medelnivå (MMN), utan att riktigt förstå dem, när det gäller tillbyggnader.

Vi funderar på en tillbyggnad på den nedre liggande delen av tomten, så det spelar stor roll om MMN beräknas för hela det planerade huset eller bara för den planerade tillbyggnaden av huset.

I korthet undrar jag om man beräknar MMN för hela huset, dvs ursprunglig del + tillbyggnad, eller bara för tillbyggnaden?

Det verkar spela roll för ovanstående hur tillbyggnaden ser ut. I vårt fall tänker att bygga en "L"-form av en befintlig "I"-form, dvs lägga till ett rum i vinkel.

Kommunen gör vidare bedömningen av vilken sida som blir beräkningsgrundande för byggnadshöjden.Går det att veta hur de tänker, tex om man bor mittemllan två vägar vetter ju långsidorna mot varsin väg. Vilken sida anses då vanligen beräkningsgrundande? Spelar det någon roll att tillbyggnaden sker i vinkel?

Är det något annat jag borde tänka på?
 
  • Ritning av befintligt hus med markerad tillbyggnad i rött, i form av ett rum på nedre sidan av tomten, intill en pool. Inkluderar mått på tillbyggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Ny_husägare skrev:
Jag har läst kommunens instruktioner om hur man beräknar markens medelnivå (MMN), utan att riktigt förstå dem, när det gäller tillbyggnader.

Vi funderar på en tillbyggnad på den nedre liggande delen av tomten, så det spelar stor roll om MMN beräknas för hela det planerade huset eller bara för den planerade tillbyggnaden av huset.

I korthet undrar jag om man beräknar MMN för hela huset, dvs ursprunglig del + tillbyggnad, eller bara för tillbyggnaden?

Det verkar spela roll för ovanstående hur tillbyggnaden ser ut. I vårt fall tänker att bygga en "L"-form av en befintlig "I"-form, dvs lägga till ett rum i vinkel.

Kommunen gör vidare bedömningen av vilken sida som blir beräkningsgrundande för byggnadshöjden.Går det att veta hur de tänker, tex om man bor mittemllan två vägar vetter ju långsidorna mot varsin väg. Vilken sida anses då vanligen beräkningsgrundande? Spelar det någon roll att tillbyggnaden sker i vinkel?

Är det något annat jag borde tänka på?
Jag har mycket svårt att tro att MMN skulle beräknas bara på tillbyggnaden, det låter orimligt.
Då skulle man ju kunna bygga ut steg för steg och alltid hålla sig på en viss nivå, men i slutändan få ett hus som inte alls stämmer in på den detaljplan som kommunen satt.

Det enda rimliga är att räkna med huset i helhet som det ser ut efter tillbyggnaden och använda de ritningar man lämnar in för bygglovet skulle jag säga.

Diagram som visar beräkning av markens medelnivå (MMN) genom att använda byggnadens högsta marknivå och golvets översida, samt formeln för fasadyta och byggnadens omslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.lidingo.se/download/18....dshöjd_och_beräkning_av_markens_medelnivå.pdf
 
Tack för ditt svar - och vad bra!

Så tänker jag också, men det står att det finns undantag när man bygger till en byggnad i olika former.

Vi har nämligen en lägre marknivå än medelmarknivå just där vi vill bygga till, så det ger utrymme för en högre byggnad än byggnadshöjden annars skulle tillåta också i och med att tillbyggnaden är en mindre del av hela byggnaden.

Jag är osäker om det kan bli ett problem, men har du möjligen någon uppfattning om vilken av alla dessa fasader, alternativt delar av fasader, som blir beräkningsgrundande för byggandshöjden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.