Vi bygger badrum och har ett snedtak i trä. Hur skall detta behandlas?
Det kommer inte bli utsatt för vatten mer än möjligtvis ett par stänk då och då. Ett badkar kommer nämligen vara placerat under.
 
B
alcro våtrumssytem föreslår jag då.
grundfärg och täck färgen.
 
En följdfråga, hur ska man göra under en panel i ett snetak, ska man ha tätskikt under panelen eller räcker det med panelen målad med alcros våtsystem?
 
B
alcros våtsystem blir ett tätskikt.
grund färgen är plastig, och blåfärgad har jag för mig, den ska målas ett antal varv.
sen täck färg, den kan brytas i valfri nyans
 
Blir ju aldrig lika tätt som en målad gipsskiva om man inte limmar varje panelbräda med typ PU-lim (vilket man såklart inte gör) men dubbla tätskikt är inte så bra alls.

Panel i tak är således inte helt bra i badrum då det blir en kompromiss.
 
Du behöver väl inte ens måla med våtrumssystem i taket? Åtminstone var det inte krav när jag byggde för ett par år sedan. Vanlig takfärg funkade utmärkt då eftersom taket bara utsätts för ånga och inte direkt vattenbegjutning.
 
B
jag tolkade det som att det va snetak. och man kunde ta i taket när låg i badkaret
 
Snedtaket börjar ca 1,5 meter upp så ja man kan nå taket och stänka ordentligt på det om man ex står i badkaret och duschar. Eller om man exempelvis råkar få duschmunstycket att peka rakt upp.

Nu har vi köpt nordsjös godkända system men jag gissar iså fall att man skall stryka på en omgång våtgrund innan det målas i den kulör man vill ha?
 
B
gör som det står på burkarna
 
Det står inget om paneltak i furu där tyvärr.
 
Ring nordsjö och fråga de hjälper dig antagligen mer än gärna.
 
Linisen_01 skrev:
Det står inget om paneltak i furu där tyvärr.
Jag har haft vaxad panel i taket i flera år utan problem. Har man god ventilation så är det inget problem.
 
Jag kanske är/var lite otydlig att man har panel i taket behöver inte innebära att man får problem, en god ventilation löser som sagt det mesta och äldre badrum fungerar ofta bra trots avsaknad av det mesta i tätskiktsväg.

Men jag vill försöka ge råd som inte innebär riskkonstruktioner (även om jag själv är en klantskalle) därav att det är bäst att höra med tätskiktsleverantören de om någon bör veta annars får man byta till en som vet.

Golvet och där man duschar/spolar är det viktigaste området tycker jag.
 
Har bara panellackat(vitpigmentad) vårat pärlspontstak 2gg, iof inget snedtak samt endast duschhörna.

Kompletterat med en fuktstyrd paxfläkt med.


Återstår att se längre fram hur panelen ser ut då :)


Viktigast bör väl ändå vara att få ned luftfuktigheten så fort som möjligt efter avslutat bad/dusch med hjälp av en fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.