Står ifärd med att inreda ett badrum (nuvarande toalett och garderob) på vår övervåning. Det är begränsad yta och stor del av taket är snedtak.

Det viktigaste för mig är att behålla så mycket utrymme som möjligt, dvs maximal takhöjd och bredd! Hur bör man bygga för att klara av att kakla väggar och snedtak samt lägga golvvärme och klinkers?

Idag är det 60-reglat, men det bästa vore att regla 30cc om jag vill hålla ner ytlager om jag fattat allting rätt!

Tips tages tacksamt emot!!!
 
Du förlorar igentligen ingen bygghöjd på att behålla cc60 reglingen, för om du gör det så styvar du upp med gips eller flytspackel. Och det måste du ha ändå under klinkersgolvet. Jag skulle regla cc30 om det går med rimlig arbetsinstas. skall du regla cc30, så måste du ju riva allt mellan bärpunkterna för reglarna. Sedan har jag hör om varianter där man har cc60, och fäller in stumpar på tvären. Frågan är om det ger någon förbättring av stabiliteten.

Sedan finns där en regel om att om reglarna är längre än 4m (osäker på värdet) så duger bara cc30. Lite olkart om det gäller även när det bara är en kort sträcka som får klinkers på sig.
 
Jo, men genom att regla 30cc kan jag väl hålla nere på "styvlager", eller?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.