Maria T
Jag känner mig helt knäckt och söker hjälp med en till synes simpel grej.
Har en skrivbordslampa som enligt etikett undertill heter Massive 1228/11 och lite annat krafs men hur jag än söker på det får jag inte fram nån info.
Glödlampan (Halogenlampa GY 6.35) tog slut häromdagen och det var inte enkelt alls att få loss den trasiga lampan, men eftersom jag vet att fästet är två stift så tog jag i och drog...sen kollade jag ju inte var/hur den faktiskt suttit utan tänkte "hur svårt kan det vara"?

Köpte ny lampa igår och ska montera den men det är lögn i hels*ke - i den andra lampan som jag vanligtvis använder är det väldigt uppenbart hur stiften ska tryckas in, men i den här blir jag inte klok och efter att ha testat i 20 minuter och svurit i 18 (men den gamla lampan ska tilläggas eftersom jag misstänkte det skulle bli problem) så är jag gråtfärdig.
Har testat på flera sätt (se pilar på bif bilder).
Undrar också om det spelar nån roll att i armaturen står det max 35W men de lampor jag köpte är på 36W.

Detaljbild på en vit plastdel, troligen en del av en elektronisk apparat, med markerade punkter, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av vit plastdetalj med kablar, bakom suddig bakgrund, möjligtvis teknisk utrustning eller del av apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en produkt från "Massive" med tekniska specifikationer och en datummärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halogenlampa på träbord; transparent glaskropp, metallelektroder, skugga till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lampans ben skall väl tryckas ned mellan blecken, din bild 2?
36W eller 35W spelar ingen roll.
 
Maria T
Ja, jag är så gott som säker på att det du beskriver stämmer men hur hårt är det meningen att jag ska trycka? Har redan böjt till ett "ben" (på den gamla glödlampan men ändå) och känner att det är rätt nära att krossa den vilket skulle innebära glas i fingrarna.
 
Maria T Maria T skrev:
Ja, jag är så gott som säker på att det du beskriver stämmer men hur hårt är det meningen att jag ska trycka? Har redan böjt till ett "ben" (på den gamla glödlampan men ändå) och känner att det är rätt nära att krossa den vilket skulle innebära glas i fingrarna.
Är benen grövre på den nya?
 
Maria T
K Kane skrev:
Är benen grövre på den nya?
Nej, likadana. Och som sagt i och med att jag misstänkte det skulle bli problem så har jag inte prövat med den nya lampan utan kämpar på med den gamla.
 
Kan i bland vara lite tjurigt att få det en ny. Blecken ska pressa hårt mot stiften så det inte blir dålig kontakt. Lampan blir nästa glödande vid drift. Då kan det brännas i hålen. Sätt ner en tunn mejsel och tryck ner lite och vicka lite på lampan när du sätter i den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maria T
Tror jag har lyckats få ditt glödlampseländet i lampjävlen nu... bilder kommer strax.
 
Maria T
Maria T Maria T skrev:
Tror jag har lyckats få ditt glödlampseländet i lampjävlen nu... bilder kommer strax.
Närbild av lampa, möjligen halogen, inom ljusarmatur utan ljushuvud; detaljer av kontakt och armatur synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en halogenlampa och armaturen inuti en belysningsanordning, mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser det här rätt ut? Jag är paniskt rädd för alla småsaker som blir glödheta och som skulle kunna ställa till nåt. Stiften går inte att trycka in mer, alltså det är som de nått botten. Det borde ju inte gå att trycka in stift på fler än ett sett och du är jag förbannad på mig själv att jag inte kollade hur lampan satt innan jag drog ur den.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Maria T
Jag nojjar vidare. Tyckte jag fått i lampstiften så som den röda pilen visar, alltså med metall på båda sidor.

Men sen går det också att trycka in en smal skruvmejsel som den gröna pilen visar, under lilla flärpen men då får stiftet bara kontakt med metall på en sida och med det andra, vita (porslin?) på andra sidan och det låter ju inte rätt.

Närbild av en vit drönare med fokus på propellerns fäste och oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maria T Maria T skrev:
[bild][bild]
Ser det här rätt ut? Jag är paniskt rädd för alla småsaker som blir glödheta och som skulle kunna ställa till nåt. Stiften går inte att trycka in mer, alltså det är som de nått botten. Det borde ju inte gå att trycka in stift på fler än ett sett och du är jag förbannad på mig själv att jag inte kollade hur lampan satt innan jag drog ur den.
Lyser det?
 
Maria T
K Kane skrev:
Lyser det?
Ja! Jag vågade testa, är så skraj som sagt. Och kallsvettig.
Stort tack!
 
Bry dig inte och tänd om mörkret faller på, allt är OK. Somna om.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Tack @Kane och @jonaserik för tips och hjälp som ledde till att lampan nu lyser igen, och att ni inte dumförklarade mig skriftligen 😉🙏
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Helst ska man vara nogrann med att inte ta på glaset, och om man gjort det se till att torka noga.

Fett från fingrarna kan bränna på glaset och orsaka varma fläckar vilket försvagar glaset.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.