Hej,

Vi tittar på att eventuellt köpa en ren materialsats från en hustillverkare där allt material ingår förutom plattan, eventuellt plockar vi bort saker som värmeanläggning, vitvaror, badrumsinredning etc.

Men hur bär man sig åt för att kunna begära in offerter från byggare?

Det första dom frågar är ju om man kan skicka ritningarna till dom och eftersom vi inte bestämt oss ifall vi skall köra på detta sättet eller med generalentreprenad från hustillverkaren så har vi ju inte tillgång till några ritningar.

Vi måste välja hur vi vill göra och sedan skriva ett avtal med hustillverkaren, därefter plockar dom fram ritningar till en kostnad av ca 10.000 kr - men hur gör vi när vi vill kolla upp bägge alternativen?
 
En erfaren lösvirkesbyggare behöver inte tillgång till detalj/konstruktions ritningar om du inte har väldigt speciella krav på konstruktionsstadiet. De räknar schablonmässigt pris/m2 samt tar hänsyn till speciella önskemål/krav. Så överför nuvarande planritning till något ritprogram och måttsätt denna på decimetern när så kommer du att få ett ungefärligt pris i alla fall.

Det svåra blir för dig att hitta just en erfaren lösvirkesbyggare, de flesta byggare/snickare idag är "bara" husmontörer ;)
 
Så om jag berättar vilken tillverkare och vilken husmodell det är samt en lista på våra tillval och utrustningsönskemål i tillägg till en lista som beskriver tillverkarens grundstandard så bör detta räcka? Men vi vill inte ha en indikation utan en offert med fast pris.
 
Hmm, nu tror jag att du försöker komma undan lite väl lätt... Visste om du har turen att hitta rätt byggre kanske detta fungerar men jag tror inte ens det, tyvärr!

Fråga dig själv vad du egentligen vill köpa in här, pratar vi om totalentreprenad eller bara stomresning? Ett komplett underlag för en totalentreprenad, dessutom med fast pris handlar om mååånga A4-sidor. Du kan ju bara i fantasin försöka tänka efter hur många val det finns under ett husbygge, jag vet detta nu ;)
När jag lämnade in min "Produktionkalkyl" till banken var bara den på 15 fullmatade Excelsidor.

Ditt alternativ kan räcka för en uppskattning av en ev. stomresning men ut i verkligheten och ta kontakt med några byggentreprenörer och fråga vilka underlag de egentligen behöver!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.