Öppnade in till krypgrunden. Första gången sedan huset byggdes på 60-talet.
Huset har en grund bestående av tunna betongplatttor och betongbjälkar. Tror konstruktionen kallas SIAB grund eller något åt det hållet.
Huset är byggt på plan fd sjöbotten med fantastiskt fin lera under.. Fuktig, men inte våt lera under hela huset. Precis samma konsistens som drejningslera.

När jag öppnade så kunde jag konstatera att allt trä som hade markkontakt var påverkat men allt trä som var ovan mark var i opåverkad. Jag städade ur allt trä.

Betongen är torr i större delen av utrymmet men de sista metrarna mot söder gaveln är det mycket vatten på undersidan av betongen. Det är på samma ställe jag gjort hålet.

Jag har inte haft några bekymmer så jag lutar åt att inte göra något? Är det klokt?

Jag förstår inte alls vattendropparna i söder. Det är rejäla mängder men också på ett tydligt begränsat område. Jag förstår inte skillnaden.. Kan det ha uppstått när jag öppnade hålet och fuktig luft strömmade in? Men jag kröp in relativt direkt efter att vi gjort hålet så i så fall har det gått på några timmar..? Är det för att rummen på den gaveln hålls lite kallare än resten av huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.