Pga att rören till värmepumpen kommer upp ur golvet kunde den nya inte monteras på samma plats som den förra. Så den fick sättas ett hack till vänster vilket innebär att tvättpelaren lämpligast flyttas till hörnet. Men då rören är i vägen för den behövs en sockel med höjd på 20-30 cm. Hur får man in/upp en tvättmaskin på 99 kg lämpligast (om möjligt)? Finns det något smidigt hjälpmedel för det?
Planritning av tvättstuga med värmepump (VP), tvättpelare och andra möbler; pil visar flytt av tvättpelare, mått anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Pga att rören till värmepumpen kommer upp ur golvet kunde den nya inte monteras på samma plats som den förra. Så den fick sättas ett hack till vänster vilket innebär att tvättpelaren lämpligast flyttas till hörnet. Men då rören är i vägen för den behövs en sockel med höjd på 20-30 cm. Hur får man in/upp en tvättmaskin på 99 kg lämpligast (om möjligt)? Finns det något smidigt hjälpmedel för det?
[bild]
99kg vad är detta?
annars böjer man på knäna och tar ett stadigt tag om maskinen sätter upp tassarna bak först
inga problem gjort detta med mycket större maskiner
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Pirra? Skydda fronten på tvättmaskinen och sätt fronten mot pirrans baksida. Tippa pirran och rulla in så fötterna bak står på platån, sen knuffa in.

Transportbräda/flyttbräda etc är riktigt smidigt för mycket, men frågan är om du hittar någon som är tillräckligt hög. Går ju att bygga själv enkelt.

Annars kanske bara ställa framför, tilta och knuffa upp.
 
Jag har säkert tio idéer till, men de två du har fått är bra. Du kan få en till: du kan luta maskinen framåt medan du skjuter in bakdelen, sedan är det bara att lyfta fronten och skjuta in resten.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
99kg vad är detta?
Miele W 4146. Kan man hoppas på att manualen överdriver?
Tekniska data för Miele W 4146 tvättmaskin, inklusive mått, vikt och maximal golvbelastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane Fairlane skrev:
Pirra? Skydda fronten på tvättmaskinen och sätt fronten mot pirrans baksida. Tippa pirran och rulla in så fötterna bak står på platån, sen knuffa in.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har säkert tio idéer till, men de två du har fått är bra. Du kan få en till: du kan luta maskinen framåt medan du skjuter in bakdelen, sedan är det bara att lyfta fronten och skjuta in resten.
Jag förmodar att metoderna är med borttaget torkskåp? Annars ser jag inte hur det skulle funka. Hade hoppats på någon smart metod utan att ta bort det.....😉
 
Fairlane
Ok, det är så smalt så det inte går att tippa eller egentligen ens stå där.
Då hade jag nog byggt en egen rullbräda i höjd så du kommer upp till platån som den ska in på. Ställt tvättmaskinen på brädan, rullat in och sen knuffat vänster. Och det är för tungt att knuffa vänster får man väl lägga något under som kan rulla in några vem så man får plats att ställa dig framför och kan knuffa.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, det är så smalt så det inte går att tippa eller egentligen ens stå där.
Hmmm, du tittade inte på ritningen i första inlägget alltså? 😎

Fairlane Fairlane skrev:
Då hade jag nog byggt en egen rullbräda i höjd så du kommer upp till platån som den ska in på
Jag har nog några rullhjul över för ett sådant projekt. Kan vara vägen framåt.
 
Är inte hjulen överkurs? En temporär platå framför platsen den ska in borde väl funka?
 
M Mellanbarn skrev:
Är inte hjulen överkurs? En temporär platå framför platsen den ska in borde väl funka?
Eftersom man bara kan stå på en sida när den är i "puttainposition" är jag ganska säker på att man behöver göra upplyftet en bit i från.
 
Bygg en temporär ramp för att ha rullvagnen på. Ta bort rullvagnen när maskinen är på plats.
 
K Kane skrev:
Eftersom man bara kan stå på en sida när den är i "puttainposition" är jag ganska säker på att man behöver göra upplyftet en bit i från.
Har lite svårt att relatera till 99kg men om man kan luta maskinen åt vänster i bild så finns inget torkskåp i vägen och man kan baxa upp ena sidan av maskinen på en plattform för att sedan knuffa upp resten av maskinen på plattformen. Att sedan knuffa in den på sockeln är ju trångt oavsett om plattformen har hjul eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.