Hej!
Jag har slipat ner mina betong-innerväggar i källaren, för att få bort plastfärg och spackel. Körde med en Flex och diamantslipskiva.
Försökte vara lätt på handen, men som väntat blev det rätt ojämt i putsen med gropar upp till några millimeter. Har aldrig putsat, men tänker jag bör bättra på det hela. De instruktioner jag hittar online är bara grovputsning med ribbor etc. Visst måste det vara möjligt att göra det enklare? Finns tips?
Tack!
 
1mm bruk går ju lägga tunt.
 

Bästa svaret

Fulkemisten
Är det skapligt plant och bara ojämnt efter fräsningen så funkar det att putsa med stålbräde och finputs nedifrån och upp. Skulle dock köra på hela ytan men tunnt, typ 2-5 mm. Fräsen gör inga roliga spår...
Vät upp väggen ordentligt innan med murarborste/tryckspruta så att det fäster. Att få till rätt konsistens på bruket kan vara svårt, ofta blandar man för fast, det ska vara som lös gröt/tjock välling. Lägg sedan upp med slev på putsbräde och smeta fast i en sågande uppåtgående rörelse, lite som att spackla. Avsluta med så kallad brädrivning då putsen brunnit en till ett par timmar.
Sedan tyckte jag det var rätt svårt första gången jag putsade. Har man inte gjort det innan så får man räkna med lite ojämnheter och ränder. På vanliga källarväggar i t ex garage, förråd eller matkällare så tycker inte jag det gör så mycket. Ett alternativ är att borsta ytan med en fuktig murarborste istället för brädrivning.
Börja på ett mindre viktigt ställe och ha tid på dig. Du kommer att lära dig fort. Putsning ÄR kul. Lycka till!
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vilket bra svar! Tusen tack!
Ska bli vardagsrum biorum. Så hyfsat viktigt. Å andra sidan ska det ev bli draperi hängda på delar.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Får man riktigt förbajat fula misstag kan man när det torkat bättra dem med Cascos husfix. Det kostar som guld i jämförelse med puts så det är bara lämpligt till småsaker. Blanda enligt instruktion och påför med smal japanspackel. Ska du måla med silikat sedan?
 
Det ska jag komma ihåg. Lär knappast bli perfekt. Man lärde sig med slipen också, men den tog styggt på sina ställen. Nån mörk Silikatfärg var tanken. Försöker sätta mig in i debatten om 1 komponent eller 2.
 
Fulkemisten
Vadå? Du menar primer? Det kan du strunta i säger jag. Kör två strykningar med den vanliga färgen. Första vändan blir flammig och dan, väggen suger och har sig, den andra strykningen är som en dröm i jämförelse och du får "90%" resultat. Jag hade över 100 kvm att göra med så då vill man undvika tredje strykningen, den blir om ett par år när det blivit slitet och smutsigt.
Mörk färg döljer ojämnheter, men det blir ju just mörkt i källaren, eller?
 
Redigerat:
Som jag förstått det ska det vara en del plast i 1-komponent, som i sin tur gör att den inte är helt diffusionsöppen. Stora frågan är hur mycket det påverkar.. Primer tror jag man kan göra ändå, även med 1-komponent.
2-komponent ska vara mer som att man blandar färgen, och utan plast i så att den helt och hållet sjunker in i materialet.
Inte säker på detta dock..

Hursomhelst är det tänkt att bli mörkt. Mitt biorum.. Mörkt är bra för bra projektor-bild. Måste ha vanlig soffa, och trägolv, men mörka färgar har jag fått igenom. =)
 
Fulkemisten
N nmeden skrev:
Som jag förstått det ska det vara en del plast i 1-komponent, som i sin tur gör att den inte är helt diffusionsöppen. Stora frågan är hur mycket det påverkar.. Primer tror jag man kan göra ändå, även med 1-komponent.
2-komponent ska vara mer som att man blandar färgen, och utan plast i så att den helt och hållet sjunker in i materialet.
Inte säker på detta dock..
Jo, det där verkar stämma. Hade ingen aning, den färdigblandade har alltså en organisk komponent i sig som bromsar härdningen och gör att den kan säljas just färdigblandad.
Alltså jag vet inte, båda är ju kända för att vara just rätt ordentligt diffusionsöppna. Betydligt mer än t ex silikonemulsionsfärg eller styrenakrylatfärg som brukar användas utvändigt. Om man i ett boutrymme inomhus skulle behöva använda 2-komp silikat just för extra diffusionsöppenhet så har man nog värre (fukt)problem. Det spelar nog verkligen ingen roll.
 
Casaloco
Fördelen med 2 komp där man kör utspädd binder första vändan är att den binder ihop ytan på putsen lite så den inte smular. Kanske får samma effekt med 1 komp också har inte prövat det på nyputsade väggar. Målade själv med Beckers 2 komp silikat och den funkade bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.