Har påbörjat ett golvprojekt i vår kolonistuga, där det låg ett klickgolv vid köpet. Golven var väldigt ojämna så vi beslöt oss för att göra något åt det.

Vi började med att ta bort klickgolvet, sedan plastmattan under den och sist masonitskivorna som låg på det gamla golvet. Under en del av byggnaden låg det äldsta trägolvet kvar, där reglarna var i väldigt dåligt skick och vi beslöt oss för att ta bort och sätta nya reglar och ny isolering + 22mm spånskiva. Vi passade även på att jämna ut det. Nu när spånskivor ligger på plats ser det suveränt ut (och känns suveränt) !

Men detta var bara i ett av rummen.

I köket ligger spånskivor, som ser ut att vara gjort någon gång på 70-talet, då de fortsätter under den lilla köksdelen som har många år på nacken. Golvet lutar lite, men är någorlunda stabilt att gå på så vi funderar på att fortsätta lägga ny omgång med spånskiva ovanpå det för att hamna i samma nivå som i entrerummet vi redan gjort från "grunden" som beskrivet ovan. Men vad göra åt lutningen?

Min fundering var att lägga "passbitar" mellan lagren spånskiva som gör att det blir rakt, då lutningen verkar vara jämn över hela köksgolvet. Eller skulle någon annan metod funka bättre? Skiljer i alla fall 1,5 cm från vänster sida till höger sida.

Så till det tredje rummet: det består av plastmatta och den i sin tur på en playwoodskiva som är lagd ovanpå ett gammalt trägolv. Det gungar rätt bra när man går på vissa ställen och frågan är om det inte skulle vara bäst att ta upp och jämna till med nya reglar som sätts i de gamla så blir det jämt samtidigt.

MEN... det sitter en vägg över en del av golvet (med en dörröppning i) som är satt ovanpå detta golv... Ska vi "skära ut" längs väggkanten och lägga spånskivor "runt" väggen? Har väggen något stöd kvar då, eller måste vi kanske sätta nya reglar under där på något sätt?

Blir otroligt långt inlägg känner jag, men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara... Finns lite bilder att följa arbetet så långt här, om någon är intresserad: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150285837001785.329337.626751784&l=5db40620b8&type=1

MVH
Jonas, Göteborg
 
Redigerat:
ingen?

verkar som det gamla trägolvet (under playwood-skivorna) går 3 dm in i köket, vilket innebär att de väggar som numera avskiljer detta rum från köket byggdes efteråt.

vad hade ni gjort? sågat i kant med väggen?

oerhört tacksam för något svar...

/Jonas
 
sista bilden i albumet visar bra hur jag menar...
 
sista bilden i albumet visar bra hur jag menar...
Är det den väggen du undrar över? Golvreglarna lär ju gå tvärs emot planken, så om du har regel TV och regel TH om väggen, så kommer väggen rasa om du sågar av planken.

Öppna med sticksågen ett titthål. Står väggen på egen regel under golvet, då kan du köra som du beskrivet. Annars så åker väggen med.

Ang lutningen, om ni tänker lägga nytt golv ovanpå, så kan man ju flytspackla...

Jag hade lätt tagit mig ner och bytt golvreglar överallt.
 
Tjenare Niclas, ja - golvreglarna går tvärs emot planken, så kanske väggen måste tas ner oavsett... Eller så kanske jag kan sätta fast en ny regel under väggen (för det sitter ingen just nu) och sedan kapa av golvet längs kanten.

Är det lätt att fästa en spånskiva i flytspackel då? vi har redan lagt spånskivor i "entrérummet" och de kommer in i såpass bra höjd till det lilla köket att vi tänkte fortsätta med ytterligare ett lager spånskiva i köksdelen och sedan bygga nya golvreglar i det tredje rummet. Kanske även i det rummet med dubbla spånskivor, om vi inte helt enkelt sätter de reglarna i sådan höjd att det räcker med ett lager.

Ovanpå spånskivorna hamnar sedan ett massivt furugolv (Baseco) på 14mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.