Hej!

Vi har ett Attefallshus på gång, som ska stå på plintgrund, i Örebrotrakten. Vi håller nu på med vatten och avlopp och jag funderar på hur vi bäst skyddar PEM-slangen (för inkommande vatten) mot kyla, där den kommer upp under plintgrunden. I själva grunden blir det väl någon isolerad box men jag tänker på vägen upp under mark.

Det är en 25 mm PEM och till den har jag rörisolering (tubolit DG 28/20). Alternativ ett är att bara nöja sig med detta. Alternativ två är att dra detta i ett rör, troligtvis 110 mm avloppsrör. Det blir ju då en "luftig" lösning i avloppsröret, isolerar det bra? Kan det bli sämre än att bara lägga PEM + rörisolering direkt i mark? Är det senare fullt tillräckligt tro?

En tanke med att dra i avloppsrör är att man då skulle kunna få ner en värmekabel om det skulle frysa.

Tankar, synpunkter? Ytterligare alternativ på lösningar?
 
Lägg markisolering bara ovanpå slangen i mark. Lägg skivorna på tvären. Markvärmen underifrån håller det frostfritt. Isolerar man runt om så stänger man ute markvärmen.
I grunden gör en strut (pyramid) av isolering runt slangen som samlar ihop markvärmen och håller utrymmet varmt.

Protte
 
Lite osäker på vad du menar Protte, både med skivor på tvären och strut-lösning. :) Slangen ligger hittills oisolerad fram tills att den kommer att gå upp mot grunden. Det blir därför ingen isolering förrän slangen når plintgrunden (under mark). Här kommer den ju att gå mer eller mindre lodrätt, med viss båge när den vänder upp.
 
R
Nu verkar det som att allt är nedgrävt fram till stugan , det https prototypen menar är att ovanför rören i mark så läggs isoleringsskivorna på tvären över , det blir då 60 cm isolering åt båda hållen under jord . sen struten , skivor skärs till och blir som en dumstrut fast fyrkantig mellan mark och blindbotten , värme stiger uppåt
Det med att lägga slangen i ett rör för att få ner en värmekabel , klart överkurs , se till att slangen går i en mjuk båge uppifrån och ner , förbered med kopplingar så det går att stoppa en V-kabel inuti slangen , ska den vara lång så är en termostat bra att ha , då lägges en 16 mm PEM-slang fram till grundaste/kallaste stället upp till plats för termostaten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.