Tog temporärt bort frånluftsventilen vid ommålning av tak och vägg i badrum. Tyvärr följde fästramen med. Den hade limmats på några ställen i hålet. Hålet är dock större än fästplattans diameter. Fästplattans diameter är 100, medan hålet är nästan 110, så tyvärr fungerar inte ny fästplatta med 110 i diameter.

Hur limmar jag fast den bäst? Bör kanske kunna ta bort vid behiv också. Bör jag använda någon slags montagelim, i så fall vilket är lämpligt? Eller kan jag använda lite av våtrumssilikon jag har kvar sedan tidigare. Tänker på det här med mögel också, även om det ju drar en hel del vid hålet. Om montagelim, PL400, 600 eller annat, våtrumslim etc?

Har petat bort lite av det gamla stelnade limmet från plattan och tänkte bara kleta dit lite nytt lim eller silikon. Får försöka dra en tejpbit över, så att den hålls på plats tills limmet/silikonet stelnat.
 
  • Metalldel på golvet, kalkig avlagring, används troligen i ett kök eller badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulärt hål i en vit vägg med mörkt inre och synliga spår av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska tryckas in i ventröret i taket och hållas fast av gummitätningen. Varför går det inte, för stor trumma eller för liten så att ventilen går utanför ventröret.
 
J jonaserik skrev:
Den ska tryckas in i ventröret i taket och hållas fast av gummitätningen. Varför går det inte, för stor trumma eller för liten så att ventilen går utanför ventröret.
Trumman (108 mm) något för stor så ramen (100 mm) glappar lite, men för liten för nästa storlek på fästram (hittade en på 110 mm). Så de som byggde om badrummet för många år sedan valde att limma dit den tydligen. Så jag får göra samma sak. Tänkte på silikon, då det är lättare att ta bort om det skulle behövas. Men samtidigt är ju silikon mögelkänsligt.

Lägenhetshus från 1948. Öppningen är rund vid hålet, men större rektangulär innanför och gjord i stål antar jag
 
108 mm tveksamt, aldrig sett en sådan dim. Hur satt den förut, bara instucken och lite lim på kanten mot taket. Men kan vara lite stukad i änden. Men det med mögel kan du glömma, blir inget där. Sätt bara 3 st små klickar som kletar mellan ventil och tak.
 
J jonaserik skrev:
108 mm tveksamt, aldrig sett en sådan dim. Hur satt den förut, bara instucken och lite lim på kanten mot taket. Men kan vara lite stukad i änden. Men det med mögel kan du glömma, blir inget där. Sätt bara 3 st små klickar som kletar mellan ventil och tak.
Det är en gammal vetnilationskanal i lägenheten. Sitter en gammal original fastmurad tjockare metallring på det mer fyrkantiga inloppet. Den nyare vanliga fästramen var dock lite mindre i diameter, så ventilationsteknikerna limmade väl fast den.

Nu funderade jag bara på om jag ska använda monteringslim, som kommer sitta riktigt hårt, eller om det räcker med silikon, då det bara behver fästas lätt. Har satt upp krokar med silikon i köket, som sitter perfekt, men är lätt att ta bort om jag skulle vilkja i framtiden- Monteringslim är ju svårare.

Dock funderar jag lite kring detta med mögel. Monteringslim är väl mer motståndskraftigt mot mögel än silikon är.
 
BirgitS
För att det ska kunna bli mögeltillväxt krävs två saker, fukt och näring. I ventilationsröret kan det vara fuktigt men det borde inte finnas någon mögelnäring.
 
  • Gilla
marp68 och 1 till
  • Laddar…
Dra några varv vulktejp ovanpå den svarta gummilisten tills den passar så som du vill. Skapa din egen gummipackning så att säga.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Dra några varv vulktejp ovanpå den svarta gummilisten tills den passar så som du vill. Skapa din egen gummipackning så att säga.
Tack, bra idé. Det kanske funkar. Behövs några lager dock.
 
Snurrar du tejpen runt sig själv så tar den mer plats första varvet, sen kan du finlira med lager på lager tills du hittar rätt passform.
50-70 kr för en rulle.
Finns ju annan tejp också, butyl t ex, men det blir nog för smetigt, och skumgummitejp, kanske inte tillräckligt styv.
Har du tätningslist för fönster/dörr kan det kanske funka beroende på variant.
Men vulktejp är billigast.
 
pjgb pjgb skrev:
Snurrar du tejpen runt sig själv så tar den mer plats första varvet, sen kan du finlira med lager på lager tills du hittar rätt passform.
50-70 kr för en rulle.
Finns ju annan tejp också, butyl t ex, men det blir nog för smetigt, och skumgummitejp, kanske inte tillräckligt styv.
Har du tätningslist för fönster/dörr kan det kanske funka beroende på variant.
Men vulktejp är billigast.
Har lite sådan tejp hemma. Problemet är att gummiringen sitter för långt in där det är ännu större utrymme runt om.

Själva ingången på den runda delen är bara ca 2-3 cm djup. Se bilder

Funderar på om en fästram på 110 skulle gå att banka in, även om hålet är ca 108-109 mm. Delen i hålet är väl någon form av järn, medan fästramen är aluminium som kanske ger med sig lite. Vill å andra sidan bara få tillbaka allt så enkelt som möjligt.

Är det wtpdmt viktigt att det blir helt tätt? Man kan ju ändå justera själva ventilen sedan genom att skruva ut och inte mittendelen.
 
  • Rund öppning i vit vägg, troligen ventilation, föremål för blockerad eller skyddad passage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund, blockerad öppning i en vit vägg, ser ut som en avstängd utrymningsväg eller ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.