Hej! Vi bygger just nu ett hus på gammal åkermark. Den är väl bevuxen och innehåller till och med ett och annat tallskott. Under växtlagret finns dock väldigt fin matjord. Finns även gamla åkerdräneringar en bit ned (det var bra längesedan åkern brukades, kanske på 50-talet). Vi vill naturligtvis ha gräsmatta istället för åker. Är det någon av er här som har erfarenhet av att göra detta och har tips på hur man allra bäst går tillväga för att åstadkomma denna förvandling? Vi är intresserade av att få en så fin gräsmatta som möjligt, men samtidigt försöka hålla nere kostnaden. Tomten är rätt stor, ca 2500 kvm. Tack på förhand för svar!
 
Beror väl på tålamod och eget arbete.

Jag skulle ju börja klippa, dressjord på ojämnheter och gödsel om det behövs och på några år har ni en fin matta....

/ATW
 
  • Gilla
Lkw och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Beror väl på tålamod och eget arbete.

Jag skulle ju börja klippa, dressjord på ojämnheter och gödsel om det behövs och på några år har ni en fin matta....

/ATW
Tack för svar! Du skulle alltså inte plöja eller harva eller fräsa genom den gamla åkern först?
 
L Lkw skrev:
Tack för svar! Du skulle alltså inte plöja eller harva eller fräsa genom den gamla åkern först?
Nej det skulle jag inte göra.

I min erfarenhet tar gräs över ganska fort då annat inte mår så bra att klippas kort.

oavsett skulle jag börjat med att klippa kort och sen se vad som behöver göras.

/ATW
 
  • Gilla
Lkw
  • Laddar…
Som gammal bonnpojk skulle jag säga plöja och sedan ta dit en traktor med extralåg växel och jordfräs. Vitsen är att jordfräsen ska gå fram en liten liten bit för varje skär fräsen tar.

Kratta och så med gräsfrö

Protte
 
  • Gilla
Lkw och 1 till
  • Laddar…
Tror det är enklare att förstå problemet om du kan visa ett kort på tomten.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Hade samma förutsättningar när jag byggde för två år sedan. På baksidan jämnade jag bara av ytan hyfsat med en hjullastare och på framsidan skalade jag av allt med grävmaskin. Båda ytorna är gräsmatta nu, men baksidan har mycket inslag av timotej och kvickrot medan framsidan är finare. Som sagts tidigare beror det nog på era krav och er ambition.
 
  • Gilla
Lkw
  • Laddar…
Håller med @Infan här, målsättningen måste styra. Om ni vill ha en hyfsat fin matta så är det definitvt minst huvudbry att ta tjuren vid hornen nu och och skala bort grässvålen, lägga på ett tunnt lager gräsmattejord/harpad matjord och gödsla med Promagma NPK 11-5-18 innan sådd så har ni de bästa förutsättningar för en riktigt fin gräsmatta till nästa år.

Alternativet är att under ett antal år hålla på att dressa och toppa med jord och stödså vilket inte underlättar gräsklippningen direkt.
 
  • Gilla
Lkw
  • Laddar…
Hej! Tack för alla svar! Ambitionen är att få en så fin matta som möjligt. halva nöjet med att flytta från lägenhet ut på landet måste ju vara att ha en egen gräsmatta :) jag tolkar några inlägg här som att det säkraste sättet är att hyvla bort översta lagret av växtlighet helt och hållet. Samtidigt tyckte jag att @prototypen hade ett förslag som var intuitivt tilltalande. Kan det vara en fördel att det finns kvar rester av gammal "dödad" växtlighet i jorden (som ju måste vara resultatet i @prototypen s förslag)?
 
S sixten88 skrev:
Tror det är enklare att förstå problemet om du kan visa ett kort på tomten.
ska se vad jag kan hitta för passande bild.
 
Jag tycker det låter tokigt, hyvla bort bästa matjorden, var ska du deponera den, det kostar med deponi.
Sedan köpa ny matjord, typ lika den ni kört bort.

Den växtlighet ni vänder ned 10-15 cm har svårt att komma upp och med gräsklippning vinner det insådda gräset.

Bara min åsikt Protte
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag tycker det låter tokigt, hyvla bort bästa matjorden, var ska du deponera den, det kostar med deponi.
Sedan köpa ny matjord, typ lika den ni kört bort.

Den växtlighet ni vänder ned 10-15 cm har svårt att komma upp och med gräsklippning vinner det insådda gräset.

Bara min åsikt Protte
L Lkw skrev:
Hej! Tack för alla svar! Ambitionen är att få en så fin matta som möjligt. halva nöjet med att flytta från lägenhet ut på landet måste ju vara att ha en egen gräsmatta :) jag tolkar några inlägg här som att det säkraste sättet är att hyvla bort översta lagret av växtlighet helt och hållet. Samtidigt
Jag håller med... Det skulle ju också vara intressant att titta närmare på vad som växer i åkern nu...

(Jag tycker ju fortfarande att starta gräsklipparen är nåt man kan börja med...)

/ATW
 
S
L Lkw skrev:
Hej! Tack för alla svar! Ambitionen är att få en så fin matta som möjligt. halva nöjet med att flytta från lägenhet ut på landet måste ju vara att ha en egen gräsmatta :) jag tolkar några inlägg här som att det säkraste sättet är att hyvla bort översta lagret av växtlighet helt och hållet. Samtidigt tyckte jag att @prototypen hade ett förslag som var intuitivt tilltalande. Kan det vara en fördel att det finns kvar rester av gammal "dödad" växtlighet i jorden (som ju måste vara resultatet i @prototypen s förslag)?
Om du flyttar från lägenhet så spara 1/3 av ytan till att odla grönsaker och potatis.
 
Plöj, harva och jämna sen till med en SJ-pall eller liknande. Har precis gjort det på gammal brukad åkermark, blir skitbra!

Tänk på att du inte rår på eventuella nivåskillnader med den här metoden, då behövs andra doningar :)
 
En gräsmatta kräver konstant skötsel som inte alltid är så rolig eller tidsbesparande, en grönmatta är klart lättare då den endast behöver klippas. Så valet börjar där, vad är man beredd att offra sin tid på?

Jag har åkermark som vi delvis invaderat med tomtmark pö om pö genom åren. Metoden är ut med slaghacken eller lien sedan regelbundet med åkgräsklipparen och fortare än man tror så har man en grönmatta.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.