Ska man alltid avsluta avloppsröret vid toaletten eller kan man "skarva vidare" från toalettens avlopp och vidare till (i mitt fall) ett handfat, i en rak linje? Eller är det bättre att ta ut en "egen väg" för avloppet till handfatet?

Min fundering är alltså om det är funkis att nyttja förgrening enligt bild och på dess högra sida sätta en 110 > 75 mm förminskning och dra vidare till handfat.

Gris PVC-avloppsrörsförgrening för möjlig anslutning av toalett och handfat.
Flödet går här från höger till vänster...

Jag är själv benägen att såga den här idén men vill gärna höra lite input! :)
 
Staffans2000
Det går alldeles utmärkt. MEN. Du skall ha en 45gr. gren och ett 45gr. språng istället, annars får inte skiten den rätta skjutsen i rätt riktning
 
Fint, då är bara frågan om det funkar i höjdled då jag bara har 220 mm regel att spela på...
 
Excel
Finns beskrivet i bkr eller gvo om jag inte helt är fel ute
 
Staffans2000
Du kan också göra en egen avstickare för vc:avloppet som du sätter en 90graders vinkel, eller ännu hellre, en böj så bygger det mindre i höjdled.
 
Jag får inte till det på ett bra sätt utan det lutar åt att det blir en separat dragning till handfatet. Staffan2000:s lösning skulle fungera i teorin men jag har inkommande 110-rör i en perfekt rak linje mot plats för WC-stolen så att ta ut ett Y från den gör att WC-stolen hamnar fel. Som det ser ut nu blir det enklast att bara sätta en klosettböj på 110-röret, då ligger det rätt placerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.