Jag bor i en Skånelänga från 1870 talet. Väggarna består till stor del av korsvirke med lertegel i facken. På utsidan är huset klätt med panelbrädor som fästs i spik"reglar" som ligger infällt i väggarna. Panelen är i dåligt skick och måste bytas. Huset står på torr sandjord. Väggarna är inte helt raka utan lutar inåt en del.

I stället för att byta panelen vill jag riva bort panelen, gjuta en liten sockel och sedan mura upp en tunn skalmur med leca, som jag sedan putsar och målar. Samtidigt skall jag flytta ut fönstren så de kommer i liv med den nya fasaden som jag murar upp helt raka.

I princip ser jag inget problem i mitt upplägg, den ursprungliga ytterväggar förblir ju orörd och skyddad bakom den nya tunna lecaväggen. Självfallet putsar och målar jag med diffusionsöppna produkter.

Här några frågor:

Tänker jag rätt i mitt upplägg?
Vad bör jag beakta?
Är leca lämpligt som vägg, och vad skall jag isåfall bäst putsa med för att erhålla en så öppen vägg som möjligt?
Bör jag fylla utrymmet mellan den ursprungliga väggen och den nya väggen, skulle tro att vi talar om max 5 cm tomrum där som mest (pga att jag rätar upp väggarna).

Tacksam för alla inspel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.