Torrbastu, är den form av bastubad där man inte kastar bad eller på annat sätt tillför fukt. Den låga luftfuktigheten 5-10% gör det möjligt att öka badtemperaturen till över 90[ch730]C.

Våtbastu njuts bäst i temperaturer mellan 75-85[ch730]C i en relativ fuktighet runt 15-30%. Genom att hälla vatten i den inbyggda luftfuktaren på aggregatet redan när man sätter på bastun, får man det rätta förhållandet mellan temperatur och fukt redan från början av bastubadet. I våtbastubad används badkastning på stenarna och väggar för att öka luftfuktigheten.

Ångbastu är en mildare form av bastubad. Här har man en temperatur mellan 45-65[ch730]C i hög luftfuktighet (40-65%), För den här badformen krävs det att bastuaggregat har en inbyggd vattentank.
 
jag röstade på "har ångbastu" fast jag har en "vanlig" bastu. vi badar i ca 50-60° och fuktighet ca 50-60%. blöter väggarna samt har en "ångmaskin" nerstoppad i aggregatet.en sådan här:pres2.jpg
http://www.saunasteamer.com/
 
Elaggregat, jag kör kring 75-80 grader, RF enligt mätaren 40-45%. PÅ landet med vedbastu är det kring 50 grader och ännu högre RF än hemma.
 
75-80 grader, RF enligt mätaren 40-45%
Ca 70C och 35-40% RH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.