Hej!

Jag ska installera en kamin i mitt fritidshus. Den placering jag vill ha gör att skorstenen går rakt igenom en takstol. D.v.s. jag måste kapa både den nedre liggande bjälken och en av de övre lutande bjälkarna i takstolen.

Att böja av skorstenen är inte aktuellt eftersom huset är så platt att det skulle minska skorstensdraget för mycket.

Takstolarna sitter på avstånd c-c 60 cm.

Jag tar nu tacksamt emot tips på hur jag kan växla av takstolen.

Eftersom jag har ont om pengar till mitt stugprojekt vill jag gärna göra jobbet själv även om jag kanske inte borde.

M v h

Glada torparen
 
  • Kamininstallation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yopshi
  • Laddar…
Du måste nog bygga en ny takstol på var sida om skorstenen.
 
Det låter som den säkraste lösningen att bygga en ny takstol på varje sida. Jag hoppades att det fanns en enklare lösning, men det innebär kanske onödiga risker.

Skorstenen kommer nog inte exakt mitt i takstolen, så om jag bygger en ny takstol på den sida om skorstenen där avståndet till nästa hela takstol är längst så får jag max ca 800 mm mellan två hela takstolar.

Sedan kan jag stärka upp med några kortligar mellan takstolarna.

Jag tycker att det borde funka, men jag är okunnig inom området.

Det kanske är dumsnålt.

Ibland välar man ju av takstolar när man sätter takfönster, hur löser man det?

M v h

Glada torparen
 
Kan det fugera att göra som bilden visar?
 
  • Avväxling förslag CM.jpg
Eh......du skojar va:|
 
Nej. Jag skojar tyvärr inte. Däremot har jag inga kunskapar inom området, så det kanske är helt dåraktigt att göra som min bild visar.

Finns det någon enkel lösning förutom att bygga två helt nya takstolar på varsin sida om skorstenen?
 
Vad är det för dimension på virket i takstolarna? Spontant känns cc mått på 600 väldigt tätt för takstolar då det vanligtvis är cc 1200.
 
Ja, det är just för att de sitter så tätt som jag hoppas kunna växla av på något sätt utan att det innebär för stora risker.

Jag är tyvär inte helt säker på dimensionen, det får jag kolla till helgen, men jag har för mig att det är 145x45.
 
Lägg en bärlina (ex 195x45) på var sida om skorstenen vinkelrät mot takstolarna. Gör bärlinan så lång så den går under två takstolar på varje sida, fäst den med 45x45 reglar uppeifrån och ned på till regeln för innertaket för varje takstol ( ungefär som "ny stötta" i din bild). Nu kan du kapa takstolen då den vilar på bärlinorna.
45x45 håller då också upp bottenregeln. Men det kan behövas en bärlina här också, men det är svårt att veta då det inte framgår vad utrymmet används till (antar att det är en kallvind med fackverkstakstol).

Så har jag gjort liknande avväxlingar, men har sett lite olika varianter på det hela, men håller gör det.
 
Jag ska trolla fram lite bilder åt dig. Gjorde denna operation för ett år sedan.

Att ta upp vertikala krafter i takstolen är enkelt. Det som är svårt är drag/skjutkrafter i över och underarmar. Det är ingen konstruktör som räknat på min lösning, men korthuset jag bor i har ännu inte fallit (trots flera mathias-dimensioneringar av denna typ).
 
Tack för era konstruktiva svar!

Nu börjar jag bli hoppfull igen. Jag skulle verkligen uppskatta lite bilder Mathias.

Vindsutrymmet är ouppvärmt och används inte, så estetiken är inget problem.
 
Ok, så här gjorde jag. Som vanligt är det så att den som provar dessa byggtips får skylla sig själv om det går tokigt. Det som fungerar här kanske inte är en bra lösning på ett annat ställe.

Så här ser det ut när avväxlingen är klar men innan skorstenen är på plats. Skorstensröret prickade regeln EXAKT i mitten och kommer således upp mellan de två tvärsgående reglarna.

När jag skriver nu inser jag att läget här är lite annorlunda än hos TS - jag ha lämnat överarmen intakt och gör en relativt lång sidodragning av röret upp mot nock.

Jag skulle rekommendera trådskaparen att göra likadant, dvs sidoförskjuta istället för att kapa överarmen. För att sidoförskjuta motsvarande en regel räcker det med två 45-graders helisolerade rörkrökar, dessa förskjuter 15cm i sidled och du kan lämna överarmen intakt. Underarmen måste dock kapas och på de följande bilderna kan man ser hur jag gjorde:

Image00004_small.jpg

Jag ville ha något lite stabilare än vanligt regelvirke och köpte för detta ändamål kerto-balkar på blocket till ett bra pris. Här är det 120cm mellan varje takstol - hade jag bara 60cm mellan varje skulle jag nog använda vanligt regelvirke - välj ut sådant utan stora kvistar (fattigmans konstruktionsvirke). Ett annat alternativ är ju lite limträ från blocket, kostar väldigt lite men man kan ju behöva vänta lite innan man hittar det man vill ha.

Image00005_small.jpg

Den stående stöttan precis hitom kertobalken förstärktes dels med en regel (kerto) som ställdes på underarm, och sågad med takvinkeln för perfekt stöd mot överarmen. Därefter är det 19-20mm byggplywood som är slaget på båda sidorna om denna stående balk. Min tanke var att detta också förstyvar konstruktionen i horisontalled, dvs tar upp lite drag/skjutkrafter - detta är förstås begränsat men bättre än ingenting. Man skulle kunna komplettera med snedsträvor, jag tyckte inte det behövdes.

Image00006_small.jpg

Den tvärgående balken fixerades med vinkelkärn i den lodräta stödpelaren.

Image00008_small.jpg

Kertobalkarna är infästa i takstolarna på respektive sidor om den kapade takstolen både mha balksko och ett urtag enligt bild.

Image00017_small.jpg
Image00009_small.jpg

Stödpelare som beskrivet tidigare monterades också utanför de tvärgående balkarna. Detta är väldigt långt ut mot takfoten (=> ett helvetes bök att montera balkar och skorsten) så den stående balken är kort och fixeras endast med vinkeljärn.


Jag föreslår som sagt att den takstolens överarm lämnas orörd. Det finns inget bra sätt att ersätta den del man kapar bort. Man skulle ju kunna göra en liknande avväxling "i taket" också, men det är mycket enklare att köpa två 45graders krökar till modulskorstenen istället.
 
I tillägg till ovan kan man också tänka sig att montera två parallella reglar mellan kertobalkarna så att en ram bildas runt skorstenen. Då blir det ytterligare lite stabilare.
 
Mikael_L
pbengtsson skrev:
Lägg en bärlina (ex 195x45) på var sida om skorstenen vinkelrät mot takstolarna. Gör bärlinan så lång så den går under två takstolar på varje sida, fäst den med 45x45 reglar uppeifrån och ned på till regeln för innertaket för varje takstol ( ungefär som "ny stötta" i din bild). Nu kan du kapa takstolen då den vilar på bärlinorna.
45x45 håller då också upp bottenregeln. Men det kan behövas en bärlina här också, men det är svårt att veta då det inte framgår vad utrymmet används till (antar att det är en kallvind med fackverkstakstol).

Så har jag gjort liknande avväxlingar, men har sett lite olika varianter på det hela, men håller gör det.
Hmm, du föreslår att kapa av underramen (bjälklaget, typ) utan att ordna att ta upp dragspänningarna i den.
Det är ju riktigt schyssta dragkrafter i underramen, tar man bort eller kapar underramen så kalvar ytterväggarna ut när det börjar snöa.

Jag skulle rekommendera att bygga två takstolar till.
 
Mikael_L skrev:
Det är ju riktigt schyssta dragkrafter i underramen,
Jag gjorde ovanstående operation med snö på taket. Ärligt talat hände det inte ett skit när jag kapade av underarmen. Man kunde tänka sig att det skulle åka isär lite, sjunka lite etc. Men icke.

Så länge man bara ger sig på EN takstol är det nog lugnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.