Hej.

Skall för första gången tapetsera en fondvägg med en mönsterpassad tapet. Hela väggen kräver drygt sex våder. Jag har dragit in tapeten så att den börjar en cm in på väggen så att säga och när jag då mäter ut längden på den vägg som jag skall tapetsera på så blir det sex hela våder och den avslutande våden skall bara vara 12 cm bred. Hur gör jag för att få den sista våden "spikrak"? Skall jag sätta upp hela våden o sesan skära den på plats, eller skall jag skära till våden innan jag sätter upp den på väggen?Vilket är smartast och hur gör man helt enkelt för att det skall bli snyggt.

/hedde
 
Förutsatt att väggarna är någorlunda raka/lodräta skulle åtminstone jag skära/klippa tapeten innan jag satte upp den. Altrnativet är att skära till den på plats.

/fredrik
 
Jag skulle skära den på plats, väggar är sällan raka, helst inte i hörnen.
Men det funkar säkert att klippa/skära den innan, bara man mäter nogrant först.
 
Jag skär alltid direkt på plats, det är så surt om det skiljer något mm på något ställe.
 
...annars så är det inte så illa med 7 cm marginal på båda sidor om tapeten (själv har jag mer), då slipper dessutom du skära. Det beror iofs på vilken effekt du vill ha. Men ibland kan det t.o.m vara nödvändigt om väggarna är mycket sneda.
 
Kontrollmätte väggen innan jag satte den sista smala våden o skar den sedan innan jag satte upp den på väggen o det blev riktigt bra.

Tack för all hjälp o tips.

/hedde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.