Altanen består av en betongplatta med klinker på. Vid ytterkanten finns en dropp-plåt som går in under sista klinkerraden.
Altan med synlig rost och skadad tätmassa vid kanten av klinkerbelagd betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på altanens kant med synlig rost och avskalad tätning vid övergången mellan klinker och dropp-plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixmassan går inte ända ut utan slutar 3-4 cm in från kanten. Sedan har dom lagt en sträng tätmassa längst ut. Nu efter fem år blommar rosten friskt. Jag började att ta bort allt löst och bakom tätmassan fanns en fuktig kletig gegga. Tätmassan verkar ha bildat springor både mot klinkers och mot plåten. Vatten har runnit in utan möjlighet att torka bort --> rost.
Nu vill jag gärna trycka in i springan något som ge mer stöd åt klinkers (det låter ihåligt). Och täta allt fast bättre.
Vad ska jag ta för material för det? Finns det något cementbaserad som kan stödja klinkers och fäster mot den rostiga järnytan i springan? Det behöver vara något elastiskt också.
Vad ska jag ta?
 
  • Altan med betongplatta, klinker, dropp-plåt och synlig rost längs ytterkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Har betongplattan tätskikt ( kanske om det inte läcker igenom ) men fogarna mellan plattorna är inte täta , där går vatten och fukt ner , kanske rinner under plattorna och ut på kanten , du säger rost , vad är det för plåtmateriel
 
Plåten är målat eller plastbelagt stål. Det finns tätskikt under klinkers, badrumsmaterial, antagligen under fixet.
 
Du har inga plattor kvar? Hos mina föräldrar som har en stor betongaltan med källare under sattes klinker på kanten som gick ner ca 1cm från plattans underkant som en droppnäsa. Blev riktigt bra.
 
L
Det vita som syns är urlakning av cement eller kalkmateriel , och kommer underifrån plattorna
ser det som ett problem , rinner det vatten bakom plåten , du får krypa med spegel och se ,
om inte så är säkert plåten under tätskiktet ( det är bra ) kanske vattnet går runt kanten ,
vatten rinner runt p.g.a. ytspänningen och kan gå in i fogen som lakas ur och kanske frostas sönder , vad händer om du täpper till och vatten står kvar under plattorna , torkar inte ur , och det fryser på ,
 
bump. Finns det flexibel fix eller fog man kan använda här?
 
L
Det går att använda mjukfog eller fogbruk , mjukfog kommer att täppa till för det vatten som går ner i fogarna , ingen större fara sommartid , ( blir kanske lite sjö under men torkar ur ) men när det börjar frysa , så hoppar nog plattorna upp , fog är lite bättre släpper igenom en del vatten så det klarar frysning , men ingen garanti
 
L Liteavvarje skrev:
Det går att använda mjukfog eller fogbruk , mjukfog kommer att täppa till för det vatten som går ner i fogarna , ingen större fara sommartid , ( blir kanske lite sjö under men torkar ur ) men när det börjar frysa , så hoppar nog plattorna upp , fog är lite bättre släpper igenom en del vatten så det klarar frysning , men ingen garanti
mjukfogellerfogbrukharjagocksålistatutmenvattnetkommerinteinifrånutanutifrånochfogenmåstevaraelastiskförplåtenrörsigliteuppochned
 
T Thomas_Blekinge skrev:
mjukfogellerfogbrukharjagocksålistatutmenvattnetkommerinteinifrånutanutifrånochfogenmåstevaraelastiskförplåtenrörsigliteuppochned
Är du rädd för att bli anklagad för användning av felaktig särskrivning?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nej, jag ville bara demonstrera hur svårt det kan vara att förstå texter när man skriver i ett utan att avsluta meningar. De bästa tipsen kan bli otydliga.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.