Efter samråd med min elektriker förbereder jag för belysning av träd och en framtida laddstolpe på tomten med att gräva ned ett gult kabelskyddsrör under gräsmattan. Jag har pratat med min elektriker om djup på röret men jag undrar över hur jag ska gå från punkt till punkt. Jag vill inte störa honom på semestern och har inte hittat något på temat när jag sökt i forumet, därför gör jag en ny tråd.

Röret ska alltså gå från träd till träd och sedan avslutas vid en framtida laddstolpe. Det kommer nog att dröja några månader innan det är dags för installationen. Hur gör jag vid varje inkopplingspunkt? Jag skulle gärna gå upp i en loop på röret så att det är åtkomligt ovan mark men intakt, men det verkar för styvt för det. Ska jag kapa det och ha ett inkommande rör och ett utgående? Jag bör väl i så fall köpa lock och sätta på? Eller ska jag sätta in en kopplingsgömma vid varje ställe?

https://www.lampgrossen.se/produkt/Kopplingsgomma-mark-liten-168200mm
 
O osja skrev:
Efter samråd med min elektriker förbereder jag för belysning av träd och en framtida laddstolpe på tomten med att gräva ned ett gult kabelskyddsrör under gräsmattan. Jag har pratat med min elektriker om djup på röret men jag undrar över hur jag ska gå från punkt till punkt. Jag vill inte störa honom på semestern och har inte hittat något på temat när jag sökt i forumet, därför gör jag en ny tråd.

Röret ska alltså gå från träd till träd och sedan avslutas vid en framtida laddstolpe. Det kommer nog att dröja några månader innan det är dags för installationen. Hur gör jag vid varje inkopplingspunkt? Jag skulle gärna gå upp i en loop på röret så att det är åtkomligt ovan mark men intakt, men det verkar för styvt för det. Ska jag kapa det och ha ett inkommande rör och ett utgående? Jag bör väl i så fall köpa lock och sätta på? Eller ska jag sätta in en kopplingsgömma vid varje ställe?

[länk]
Jag är helt övertygad om att din elektriker inte har nått emot att ge dig 10 minuter av sin semester, du är ju ändå hans kund. Fördelen med att fråga honom är att då får han det som han vill och kommer inte att konstra senare.
 
O osja skrev:
Hur gör jag vid varje inkopplingspunkt?
Du drar fram en guling ca 0,5 meter från platsen och har en grop där, sen skarvar du på med två PEM-slangar ( en in och en ut ) då blir det bra. Inget kul med gula ränder på träd. Och dom håller inte för UV-strålning från solen
 
Du bör som sagt göra som din elektriker tycker att du ska göra. Jag tror inte han vill ha en skarv på kabeln till laddstationen vid varje lampa. Jag tror han menar två kablar, men man kan inte förutsätta att det finns plats för en U-böj på elbiklskabeln i lyktans kopplingsutrymme. Så kanske menar att man avslutar gulslangen vid varje lykta mark, låta elbilskabeln löpa vidare och drar upp (den klenare) belysningskabeln till lyktan, eventuellt i något klenare kabelskydd. Man får alltså gräva upp vid varje lykta i händelse av byte av någon kabel. Den total längden på ledningen kanske gör att man vill ha en enskild slang raka vägen till elbilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.