Jag håller på med att dra imkanal fram till köksfläkten och undrar lite om övergången från imkanal till köksfläkt. Jag kommer ha en hörnlösning där jag bygger en liten 45graders tunn vägg (osb+gips) inne i hörnet som jag ställer spisen mot och som jag monterar köksfläkten på.

Imkanalen, dvs sprioröret, kommer ner från övervåningen längst inne i hörnet (bakom den lilla väggen) så jag tänkte sätta en 45gradersböj där och låta den gå vidare ut igenom den lilla väggen. Nu till min fråga: kan jag bara låta spiroröret gå rakt genom väggen och såga av det eller behöver jag montera nån slags stos, och hur gör jag med isoleringen av spiroröret behöver det också gå igenom väggen?

Hoppas att det går att förstå..
 
Ja, isoleringen ska gå genom väggen den också. Någon stos tror jag inte du behöver.
 
Först och främst måste man skilja på imkanal och rökkanal när du söker på info om detta.
Om du ska koppla på en köksfläkt med spis under så måste röret vara isolerat med minst 30mm nätad stenullsmatta runt hela kanalen då den blir het med en brand under insuget. Sedan måste man ha tillåtelse för att dra ut köksfläkten nedanför taknocken då det inte blåser lika mycket där och det luktar matos i hela omgivningen (det gör det, har så själv). Ytterligare så måste röret fortsätta ut 30-45cm lite beroende på hur det ser ut ovanför (fönster, träfasad etc ), plåt behöver sättas runt "hålet" om du har fasad material som kan brinna.

Om nu sotarmästaren godkänner och ger dig alla mått på plåt etc. så kan jag tipsa om att luta röret lite neråt för snö och regn vill gärna ta sig in och rinna in bakvägen i fläkten.

Sök på imkanal och min användare så kommer du nog hitta 10 inlägg med mått etc som jag fick från min sotarmästare, men det kan skilja lite över landet.
 
Citerar mig själv från 2006 :)

Pratade med sotarmästaren idag, han läste inantill över telefonen.
30cm åt sidorna från rörkanten(alltså inte från centrum), 20cm nedåt, och 50cm uppåt ska vara flamskyddat (e.g. plåt eller minerit skiva)
Röret ska sticka ut 30cm från väggen, fönster eller takfot får inte vara närmare än 1m ovanför utan att kläs in.

3cm brandmatta nätat runt spiroröret.

Hoppas det hjälper någon.
 
Tack för svar,
jag kommer inte dra ut imkanalen genom ytterväggen, utan den går i dagsläget upp genom taket, så frågan gäller mest inomhus så att säga. (Se skiss)

Men har en liten annan praktisk fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
1) Hur skarvar man isoleringen (är det bara att försöka dra tätt så gott det går och sätta alu-tejp?)
2) Jag funderar på att ha en renslucka på övervåningen, hur gör man med isolering där? Det blir väl ett t-kors på spirot med en renslucka, men den måste ju sticka ut ur isoleringen på nåt sätt?

imkanal ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.