Skall plasta mina väggar med byggfolie. Har funderat hur man bör avsluta vid golv. Skall jag skära rent någon cm över och tejpa mot regeln. Eller skall jag göra den lite längre så den hamnar under den inre regeln som sakll byggas utanpå som installations utrymme?

Byggplats med isolerade väggar och byggmaterial, markerad slutpunkt för byggfolie nära golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skall dra ner den och fästa den mot betongen. Skall du ha parkettgolv kan du med fördel släppa ut den en bit på golvet för att ansluta den mot plasten under golvet.
Det finns speciella fogmaterial för att få det tätt mot betongen
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du skall dra ner den och fästa den mot betongen. Skall du ha parkettgolv kan du med fördel släppa ut den en bit på golvet för att ansluta den mot plasten under golvet.
Det finns speciella fogmaterial för att få det tätt mot betongen
det är inte betong. Det är spånskivor skruvade på golvreglar. (Plan2).
 
Ok då måste du försöka få i ihop den med plasten i väggen på undervåningen.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ok då måste du försöka få i ihop den med plasten i väggen på undervåningen.
Omöjligt. Påbyggd övervåning. Det jag kan förhålla mig till är det på bilden. Antingen vika ut plasten på golvet. Eller skära rent och tejpa mot nedre väggregeln. Det byggs en inre vägg utanför. Som ställs på den utvikta plasten om man väljer den lösningen.
 
Jag tolkar det som om du har plast i taket på bottenvåningen. Då är alternativet att få ihop den övre plasten ihop med den. Du kommer annars att få ett hål vid mellanbjälklaget där fukt kommer att leta sig ut i konstruktionen.
Det är alltid problematiskt med att bygga till ett hus. Därför är det viktigt att man tänker igenom allt noggrant innan man börjar så man gör saker i rätt ordning.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag tolkar det som om du har plast i taket på bottenvåningen. Då är alternativet att få ihop den övre plasten ihop med den. Du kommer annars att få ett hål vid mellanbjälklaget där fukt kommer att leta sig ut i konstruktionen.
Det är alltid problematiskt med att bygga till ett hus. Därför är det viktigt att man tänker igenom allt noggrant innan man börjar så man gör saker i rätt ordning.
Nej ingen plast i taket under. I princip har vi rivit bort ett gammalt sadeltak, frilagt alla golvbjälkar. En kombination av gammalt sågspån och ny mineralull i golvet. (Utterkanter och fack där vi fällt in installationer/vent mm är ull). På det har vi lagt spånskivor över reglarna. Nya ytterväggar och nytt pulpettak.
 
Är det ett gammalt hus finns det nog tillräckligt med läckor på andra ställen. Försök ansluta så byggt du kan bara
 
Har du ingen plast i nedervåningen så är det bara göra som du tänkt o klämma den under installationsregeln
 
  • Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du ingen plast i nedervåningen så är det bara göra som du tänkt o klämma den under installationsregeln
Tror jag lägger en sträng tätningsmassa mellan regel och plast innan jag klämmer. Så har jag garanterat tätat plasten mot rum/nedervåning. Om det nu skulle vara känsligt att luft från bjälklag/netifrån kan leta sig in bakom plasten!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.