Hej.

Har ett vattenburet golvvärmesystem där jag har två skåp som fördelar ut varmvatten till huset (se bilden för ett av skåpen).

Systemet är kopplat till en Nibe 750F frånluftsvärmepump.

Jag är helt novis så därför vänder jag mig till er med förhoppning om lite vägledning.

Hur gör man om man ska avlufta denna typ av system samt hur vet man när det är dags att avlufta det? 🤷🏼‍♂️
 
  • Golvvärmesystem med Roth fördelare, termostater, ledningar och kontrollenheter. Slitna väggar och installationsutrymme i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du avluftar vid de vita ventilerna till höger.
 
Har du problem med att något inte blir varmt eller bara som en info. Om allt fungerar så bry dig inte, om något om att lufta, normalt om inget fel finns, så luftar man inte. Bara om jobb gjorts och någon koppling lossats så liftas det.
 
D Daniel 109 skrev:
Du avluftar vid de vita ventilerna till höger.
Ok, vad gör man sedan?

Ska systemet vara avstängt när man gör det? Ska man öppna ventilerna tills det kommer vatten?
 
J jonaserik skrev:
Har du problem med att något inte blir varmt eller bara som en info. Om allt fungerar så bry dig inte, om något om att lufta, normalt om inget fel finns, så luftar man inte. Bara om jobb gjorts och någon koppling lossats så liftas det.
Mest som info men man vill ju gärna säkerställa att systemet har så bra förutsättningar som möjligt. 😃
 
E Elle1981 skrev:
Mest som info men man vill ju gärna säkerställa att systemet har så bra förutsättningar som möjligt. 😃
Systemet blir inte bättre av att avlufta, om det inte bråkar på något vis, men klart är att vetskap är inte fel, att lufta kan du göra direkt och behöver inte stänga av något normalt. Bra vid jobb som som det måste stängas av allt.
 
J jonaserik skrev:
Systemet blir inte bättre av att avlufta, om det inte bråkar på något vis, men klart är att vetskap är inte fel, att lufta kan du göra direkt och behöver inte stänga av något normalt. Bra vid jobb som som det måste stängas av allt.
Provade att öppna båda de vita ventilerna och det hände ingenting över huvudtaget. Är det normalt? 😬
 
E Elle1981 skrev:
Provade att öppna båda de vita ventilerna och det hände ingenting över huvudtaget. Är det normalt? 😬
Nästa fråga , det finns en manometer vid eller i värmekällan, vad står den på, normalt nu i kylan ca 1 - 1,2 bar, finns en röd markering med, men det är max tryck och ska inte vara så högt.
 
J jonaserik skrev:
Nästa fråga , det finns en manometer vid eller i värmekällan, vad står den på, normalt nu i kylan ca 1 - 1,2 bar, finns en röd markering med, men det är max tryck och ska inte vara så högt.
Det står på drygt 1 bar. Var lägre tidigare idag så jag ökade upp till 1 bar.
 
Det är bra, om det inte kom vatten i luftaren, kanske du inte öppnade helt. När gjordes GV . det finns bara en avstängningsventil och den är på övre röret. Därav frågan, det ska vara en på det nedre röret med, så att allt kan stängas om det behövs.
 
J jonaserik skrev:
Det är bra, om det inte kom vatten i luftaren, kanske du inte öppnade helt. När gjordes GV . det finns bara en avstängningsventil och den är på övre röret. Därav frågan, det ska vara en på det nedre röret med, så att allt kan stängas om det behövs.
Har öppnat de båda vita ventilerna i båda skåpen och det kommer endast vatten ur en av dom.

Golvvärmen gjordes i samband med att huset byggdes 2016.

Vi har egen brunn och i början kom det in partiklar från brunnen vet jag. Kan det vara något sådant som sitter i vägen för de ventiler som inte fungerar? Eller är det ”normalt” att det inte kommer något vatten?
 
Då är det kanske skit i hålet, kan gå att rensa med en tunn nål, men ingen garanti. Prova med när du öppnat att knacka ( på den delen som du sätter nyckeln ) med ett skaft på en mejsel så kan det släppa, men ingen garanti. I övrigt med en ventil på andra röret så har datumet gått ut. Är det lika i andra skåpet med ventilerna
 
J jonaserik skrev:
Då är det kanske skit i hålet, kan gå att rensa med en tunn nål, men ingen garanti. Prova med när du öppnat att knacka ( på den delen som du sätter nyckeln ) med ett skaft på en mejsel så kan det släppa, men ingen garanti. I övrigt med en ventil på andra röret så har datumet gått ut. Är det lika i andra skåpet med ventilerna
Med vad menar du ”den del som du sätter nyckeln”? Jag har öppnat och stängt det röda och blå reglaget på höger sida om den de vita ventilerna.

I det andra skåpet sitter det ingen avstängningsventil överhuvudtaget.

Vad menar du med att datumet har gått ut?
 
OK lite av en missuppfattning av mig kanske. Såg bara en ventil på fotot, du säger stängt av, då finns det inget tryck att få ut vatten, bara en ventil stängd så sprutar det nog. På den andra om inga ventiler finns, så ska det spruta lite vatten normalt från luftarna då det finns ett tryck. I dom kan det vara skit. Det med datum var mer som att om det var nygjort. Så skulle röris få sätta dit en ventil utan kostnad. Synd att det inte finns ventiler på den andra
 
Den röda och blå är väl för att öppna anslutningen som har lock på undersidan. Avluftningen är den vita som jag uppfattar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.