Hej!

Jag är helt ny här på byggahus och jag har en nybörjarfråga:

Jag ska måla om mitt sovrum. I sovrummet har jag en gardinanordning med dubbla stänger som sitter i tre konsoler. Även två rullgardiner är fastsatta i konsolerna. Som det är nu sitter inte de här konsolerna fast ordentligt, utan man kan vicka på dem. Detta medför att gardinstången inte sitter snyggt, utan är sned. Jag tror att vi har använt vanlig plastplugg för detta.

I samband med ommålningen tänkte jag åtgärda detta och hänga upp stänger + rullgardiner på rätt sätt.

Nu undrar jag hur man avgör vad det är för väggtyp man har. Huset är byggt 1974, väggen ligger mellan rum och inbyggd balkong. När man knackar låter det dovt och inte som när väggen är av stenhård betong. Jag kan tänka mig att borra lite eller ta ned gardinen och granska borrhålen, men vad ska jag gå efter? I anvisningar på webben står det hur man fäster hyllor + annat med olika pluggar (http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=292, http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=101, http://www.did.se/ccbygg/default.asp?t=1&meny=artiklar&kat=95&article=379&avdelning=7). Det jag inte fattar är hur man avgör gipsväggens tjocklek (om det nu är en gipsvägg). :confused:

Hoppas att ni är snälla mot en stackars newbie här. Jag tar INTE illa upp om ni är övertydliga.
 
För att avgöra väggens tjocklek kan du göra såhär: Ta ett gem eller en bit ståltråd (eller en spik med tillräckligt liten skalle), vik mha en tång en liten vinkel så att det blir som ett "L" där den vikta delen ska vara så kort att den går in i hålet. Då kan du känna baksidan på skivan, nypa tag om ståltråden precis vid väggen och lirka ut ståltråden igen, då kan du se hur tjock väggen var.
 
Du kan ju också provborra med ett litet borr. Är det gipsplattor är det alldeles mjukt, knappt något motstånd alls, en dryg centimeter. Sen är man ute i tomrum. Du ser vad det blir för spån från borret. Är det bara vitt pulver är det gips, blir det sågspån är det någon slags trä innanför.
Troligen har du bara gipsplattor, så du får använda någon form av gipsankare.
 
Eftersom det är pluggat sedan tidigare och att dessa har börjat släppa så skulle iaf jag tro att det är gips. 10mm gips var vanligt då.

Det bästa för att få ordentlig infästning är att, om placeringen stämmer, skruva i en regel. Det sitter en regel, från golv till tak, på bägge sidorna om fönstret.

Särskilt som det sitter rullgardiner i konsolerna också. Dessa dras det ju i ganska ofta och därför kommer plastpluggar att släppa ur gipset med tiden.
 
it-snubben skrev:
Det bästa för att få ordentlig infästning är att, om placeringen stämmer, skruva i en regel. Det sitter en regel, från golv till tak, på bägge sidorna om fönstret.
Det kan du inte ta för givet.
 
Ok. Jag får väl ändra till "...sitter ofta en regel...".
 
Det kan även vara en lättbetongvägg (finns i en del 70-tals hus). Kan vara lite svårt att avgöra om lättbetongen är vit, men en lättbetongvägg är ju "massiv" så om du inte märker ett hålrum då du borrar är det troligtvis en sådan.
För övrigt kan det vara trixigt att plugga i vissa lättbetongväggar...
 
Larsa skrev:
Det kan även vara en lättbetongvägg (finns i en del 70-tals hus). Kan vara lite svårt att avgöra om lättbetongen är vit, men en lättbetongvägg är ju "massiv" så om du inte märker ett hålrum då du borrar är det troligtvis en sådan.
För övrigt kan det vara trixigt att plugga i vissa lättbetongväggar...
Jag har lättbetongväggar och det kan vara lite jobbigare. Väggen nyper inte tag om pluggen ordentligt så ibland kan pluggen snurra med skruven när man ska skruva i den. Tips är att borra hålet lite mindre än vad som är specat.
 
Ett annat sätt att bedömma vad det är för vägg är ju också att tex ta bort ett foder runt fönstret. Då kan man ju eventuellt se väggen i tvärsnitt i glipan mellan karm och vägg.
 
A
Hur som måste du eller det är smart att sätta väggbeslag. Då behöver du bara sätta fast själva beslagen i väggen, sen är det bara att skjuta i rullgardinsbeslagen och dubbelhållarna och slipper på så vis göra flera hål. Gläm inte att plugga och att inte ha för långt mellan fästena bara.
 
Jo, beslag använder jag. Använde felaktigt ordet konsol. :D
De är sådana att man kan sätta fast både rullgardin och gardinstång i dem. Jag ska skruva fast 3 sådana beslag i väggen.

Jag vill tacka så hjärtligt för alla smarta svar jag fått. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.