Har ett vidbyggt garage i källarnivå. Taket är idag profilerad aluminiumplåt med riktigt låg vinkel. Plåten är riktigt dålig, skruvar släppt och bärläkt och isolering under är fuktigt och ruttet. Skarven mot husets panel är dessutom felaktig och har troligtvis problem med fukt där. Jag behöver således göra något åt detta även om jag inte kan se några fuktgenomslag på garagets innertak.


Hittade bygglovet från när garaget byggdes på 60-talet och då skriver man att det finns ”membranisolering” i takkonstruktionen.


Min fråga blir således, hur ska jag billigast och enklast åtgärda detta för att få dit ett nytt tak och fixa skarven mot huset? Kan jag lägga profilerad plåt på nya reglar även om vinkeln blir för låg, då det finns ett membran under? Eller behöver jag lägga ytterligare ett ytskikt som är tätt, typ svetsad papp?


Förstår det är svårt att ge något absolut svar, men hoppas någon har kunskap och erfarenhet och kan ge något tips på hur jag tar mig vidare :)
 
Ingen?
 
Rickard.
Troligen är papp en bra lösning där svetsad papp såklart är i en egen nivå jämfört med självtäck. En membranisolering är ett tätskikt av i stort sett svetsad papp men den är ju säkert inte tät nu men kanske kan man bara lägga på ett varv ny papp ovanpå.

Lägg upp ritningarna och några bilder på taket så kanske du får bättre svar av mig eller någon annan.
 
Här kommer lite bilder. Någon konstruktionsritning har jag tyvärr inte, utan det som finns är en beskrivning i text. Vid ett hörn har det översta lagret släppt och man kan där se resterna av vad som ser ut som struken tjära?
 
  • Skrivmaskinstext med byggnadskonstruktionsdetaljer på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat hörn på husfasad där översta lagret släppt, exponerande underliggande tjärliknande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett byggnadshörn med lager av släppt överlager som avslöjar underliggande tjärliknande substans och mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Måste erkänna att det inte gjorde mig mycket klokare, är det en gammal takterrass?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Måste erkänna att det inte gjorde mig mycket klokare, är det en gammal takterrass?

Kan nog vara så. Vet dock inte med säkerhet om det varit terass eller om det legat tak på hela tiden. På en ritning från bygglovet skissas det både som terass med räcke runt om samt som grund för tillbyggnad av huset.
 
Rickard.
Och på det är det uppreglat, isolerat och lagt plåt på?

Är målet bara ett tätt tak eller vill du nyttja det till något? Behövs isoleringen?
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Och på det är det uppreglat, isolerat och lagt plåt på?

Är målet bara ett tätt tak eller vill du nyttja det till något? Behövs isoleringen?

Ja precis, och det är helt genomruttet och behöver bytas ut. Så målet är väl egentligen att se till att inget blir värre och få det helt och rent till en så låg kostnad som möjligt då det finns andra saker att prioritera. Isolering är inte nödvändigt, klarar mig nog utan. Tilläggas ska väl att jag har ny profilerad takplåt liggandes men som jag varit osäker på pga låg lutning.
 
Rickard.
Vad som är billigast för mig är kanske inte är för dig men plåt har väl bevisat att det inte är en toppenlösning. Absolut enklast är väl att riva allt ovanför betongen och lägga ett tätskikt. Troligtvis lutar det så dåligt att det kommer stå vattenpölar kvar vilket kanske inte är det trevligaste men väljer man rätt tätskikt gör det inget för tätheten.

Ett annat alternativ är att i princip göra om plåttaket fast då med råspont och ett tätskikt istället, 3° bukar vara tillräckligt för att slippa vattenpölar. Att bygga upp på detta sättet är väldigt vanligt och fungerar bra särskilt om du vill ha kvar isoleringen ovanför betongen.

Tänk efter om det inte råkar vara så att taket ligger på ett perfekt ställe för en altan eller uteplats för du har alla möjligheter att göra något här och det behöver inte vara mer komplicerat än svetsad papp och en trall, men det kan såklart vara det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.