Vi har en tillbyggnad till vårt trähus som de tidigare ägarna valt att lägga någon slags puts på. Detta verkar funka på alla ställen utom på en av väggarna där "putsen" ramlar av. Det såg bra ut i höstas men nu under vintern har stora bitar släppt och fallit ner.

För ca 3 år sedan hade vi en murar-firma här som putsade om just dessa bitar men nu har det alltså ramlat ner igen. Jag gissar på att underarbetet var dåligt och att det antagligen vandrar fukt på dessa ställen. Frågan är alltså nu hur jag fixar detta på ett hållbart sätt?

Jag bifogar bilder på hur det ser ut och "putset" som jag tror de tidigare ägarna använt.

En använd burk av Tikkurilla Yki Sokkelistructuur, en grov putsprodukt, står på en stenplatta med mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad puts på en väggyta av ett trähus där stora bitar av ytskiktet har lossnat, med synligt underlag och ett närliggande fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad puts på en vägg där stora bitar har lossnat exponerar den underliggande ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är vad finns under den tunna putsen? Har man ett alltför hårt bruk i förhållande till underlaget, släpper det gärna. YKI sockelstruktur är baserat på ett kalkcementbruk så det är lite halvhårt.
 
J justusandersson skrev:
Frågan är vad finns under den tunna putsen? Har man ett alltför hårt bruk i förhållande till underlaget, släpper det gärna. YKI sockelstruktur är baserat på ett kalkcementbruk så det är lite halvhårt.
Hur tar jag reda på hur hårt ett bruk är? När man känner på det med handen tycker jag det känns ganska poröst.

Sedan kan jag tycka att det borde släppa på fler ställen om det är en dålig match mellan bruk och puts.
 
I princip finns det tre varianter, cementbruk, kalkcementbruk och kalkbruk. Uppräknat från hårt till mjukt. På bilden syns inget som skulle tyda på någon form av fuktskada. Försök ta reda på hur det ursprungligen är byggt. Årtal ger mycket information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.