Hej.

Vi har ett hus från 1924. När vi köpte huset var det inrett med träpanel på väggarna i källaren. I ena hörnet av källaren var det byggt ett kaklat badrum. Detta har vi nu rivit ner och ska bygga upp det ordentligt med nytt badrum och "allrum" enligt de normer som nu gäller.
När vi rev bort all den läckra utsmyckningen som andades aningen 70-tal upptäckte vi ett problem med grunden. Källaren grävdes ut i mitten på 70-talet. Jag antar att de sänkte golvet med ca 30-40 cm. Innan var det jordgolv. De har då grävt för djupt och alltså längre ner än vad grundmuren går. Det glipar allt mellan 18 cm till 8 cm. Detta är inte överallt i källaren utan mest på halva långsidorna och ena gaveln. Jorden under är torr (förutom i ena hörnet där stupröret från taket går ner, jag antar att dräneringen inte funkar riktigt bra där). Det är inga problem med fukt i källaren och vi hittade minimalt med mögel och fuktskador när vi rev. Det finns absolut ingen mögeldoft.

Vi vill ju dränera om huset om ca 1 år för den befintliga som är där nu misstänker jag har sett sina bästa dagar.

Frågan är hur vi bäst går till väga att justera detta? Att dränera innebär ju att huset kommer att stå på nån halvmeter klack med lera när vi gräver vilket ju känns helt uteslutet.
Ska som första steg invändigt gräva ut några cm in under och nedåt och sen gjuta igen detta med betong uppblandat med småsten och sen när det ska dräneras försiktigt bit för bit gräva ut? Men då blir ju rördragningen ett rent helvete...
Glipan är ju för liten på de flesta ställen för att invändigt komma åt ordentligt och skjuta in större block och armeringar, om man inte tar bort bottenplattan isåfall vilket jag vill undvika.
Vi kommer att ta hit en byggnadsingenjör som tittar på det men under tiden tänkte jag att det kanske finns någon här som har något bra tips.

Mvh
Jocke


Se bifogade bilder.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skriver här igen för är det verkligen ingen här på Byggahus forum som inte råkat ut för samma problem?
Hade varit intressant att läsa hur ni andra isåfall hade löst era problem. Kanske någon som fotograferat hela processen?

Vi har haft byggnadsingenjörer och tittat som ger i stort sett samma lösning. Gräva ut sektionsvis ca 50 cm utåt och ca 60 cm nedåt en meter i taget, eventuellt bila upp bottenplattan vid muren och sen armera och fylla igen med expanderbetong, sk Jordgjuta. Ta hörnen på huset till sist.

Tar emot å sätta igång med det här. Dyrt blir det också...
 
Har själv källare från 1925 som ska ordnas med nytt golv, så jag hör gärna mer hur det går.
 
Milkshaken
I ditt fall skulle jag nog ta kontakt med en mark och grundfirma... Dom har oftast mönsterlösningar för sånt där..
Vissa saker måste få kosta.....
Hur är det med dolda fel grejset ? Har du möjlighet att oberopa den ?
 
Dolda fel? Vad är "felet"?
 
Precis. Det är ju egentligen inget fel på grunden. Felet består ju i de som grävt ut källaren grävt för djupt. Under grundens lägsta nivå och dessutom slagit bort klacken.

Dock borde det falla under dolda fel då detta inte gick att se vid en ockulär besiktning och med största sannorlikhet skulle påverkat vårt beslut om vi skulle köpa huset eller ej.
 
Jag tror inte det fanns någon klack på denna typ av hus - de gjöt direkt på stenen.
 
Ok. Men enligt vår gamla ritning är det inritat något som liknar en klack. Och det finns en kant på muren som ser ut att ha varit en gammal gjutning. Det kan iofs vara det gamla golvet som var gjutet just där.

Fredrik95.
Du verkar ha erfarenhet av sånt här. Vad skulle du rekommendera för åtgärd?
 
Jag har ingen annan erfarenhet än vad jag samlat på mig när jag gjort mitt eget källarprojekt. Jag gissar på att det inte är en klack utan gamla golvet som du säger. Min rekommendation hade varit att ta in en byggnadsingenjör som får avgöra hur hållfastheten är iom denna förändring. Är det ett fuskjobb - då har du ett dolt fel, men jag hade nog avvaktat en sakkunnigs utlåtande och hört vad han/hon tror. Om du är orolig så kan man ju fylla med betong i hålrummen innan man dränerar. Å andra sidan, här borde vara plaskblött om ni haft problem med omgivande vatten, vilket jag förstår att ni inte har haft? Hur ser omgivningen ut? Berg? Jord? Kanske räcker med att ordna ordentliga dagvattenledningar från stuprören?
 
Tack för snabbt svar. Vi har haft en sakkunnig här som säger precis som du. Fylla igen hålrummet vilket det hela börjar luta mot. Jag skulle aldrig våga fylla ut ända ut mot murens yttervägg pga att huset då får en helt ny mark att stå på och dels för att stenarna i muren är byggd av är i varierande storlek så säg att man gräver ut en meter i taget så kommer vissa stenar att ibland sväva i luften. Då känns det säkrare å gräva ut ca 10 cm in under och sen gjuta upp en liten klack på ca 5 cm inåt källaren för att förhindra att jorden på sikt kan sippra in på golvet och underminera. Dock ska man komma ihåg att huset stått såhär i snart 40 år så konstruktionen funkar och jag känner lite "väck ej den björn som sover". Dräneringen som är gjort för länge sen funkar också. Väggarna är snustorra och plattan är torr och fin trots mycket regnande. Inget vatten sipprar heller in någonstans. Stuprören går ner i ett system utanför till en dagvattenbrunn. Hur detta system ser ut vet jag inte i nuläget. Det har ju några år på nacken. Dock saknas ju utvändig isolering vilket skulle vara önskvärt men jag misstänker att muren under mark är så ojämn att det kommer bli ett stort jobb att isolera. Omgivningen är plan trädgård med jord. All mark lutar svagt från huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.