Hej!

Vi håller på att renovera en lägenhet från sent 1800-tal och har i ett av rummen en stuckatur som troligtvis är original. Den vill vi naturligtvis spara men få så fin som möjligt. Jag misstänker att den målats på, lager på lager, genom åren och därför tappat lite skärpa och struktur. Det lättaste är väl att bara sprutmåla över den men dels är jag rädd att de sprickor som nu finns ca varje meter (mellan gipsbitarna) kommer komma fram om något år igen och det känns även trist att bara måla på ytterligare ett lager.

Allra helst hade jag velat skrapa bort all den gamla färgen och laga sprickorna som är mellan gips-delarna, för att sedan sprutmåla. Men hur mycket jobb är det egentligen? Har någon erfarenhet av att göra det själv eller vet ungefär hur mycket det skulle kosta att anlita någon att göra det?

Rummet är ca 25 kvm.

Tacksam för alla tips och input! :)
 
  • Ornamentik stuckatur och väggmönster i lägenhet från 1800-talet, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Om du hittar en kemisk färgborttagare som lyfter färgen ifråga, dvs. gör att färgen separerar från underlaget så att den i princip går att borsta bort, snarare än att färgen bara blir till tuggummi, så kan det funka.

Men då är du i princip inne på konservation på musei-nivå. Förmodligen hundratals timmars jobb. I praktiken skall man nog se det som att det inte går. Dessutom, återställt till "nyskick" kommer det inte att kännas 1800-tal lägre. Satsa på att rengöra och "toucha upp" befintlig färg istället så slipper du åtminstone ytterligare ett färglager. Det är nog vad man realistiskt kan göra med rimliga medel om man vill göra något extra.
 
  • Gilla
sopha och 1 till
  • Laddar…
Efter många ommålningar hade också mina gamla stuckaturer förlorat en sin skärpa. Det blev mycket jobb att tvätta bort gammal färg och mittrosetterna var det som var mest opaktiskt pga arbetsställningen. Målartvätt, ammoniak, finkniv och finlir gav dock fint resultat ... och när det äntligen var färdigt ... sålde jag huset 😬. Nu var stucken enklare än hos TS runt taken och det stora arbetet låg på mittrosetterna.

Samtidigt lagade jag sprickor och handmålade - tror det blir snyggare än sprutmålning. Tror också det blir svårt att anlita någon för sådant jobb om man inte finner en stuckatör i sitt närområde (gbg, sthlm, malmö). Lär kosta en del så kan man göra det själv är det "lönsamt".
 
Redigerat:
  • Gilla
sopha
  • Laddar…
Tack för svar och bra input!

Ska erkänna att jag är lite lättad att höra att det nog är lika bra att låta den vara kvar med gammal färg. 😊

Jag ska se om det går att laga sprickorna på något bra sätt och sen får vi tvätta och måla över helt enkelt.
 
S sopha skrev:
Tack för svar och bra input!

Ska erkänna att jag är lite lättad att höra att det nog är lika bra att låta den vara kvar med gammal färg. 😊

Jag ska se om det går att laga sprickorna på något bra sätt och sen får vi tvätta och måla över helt enkelt.
Förhoppningsvis har man inte tidigare målat med oljebaserad färg (troligen nödvändigt då förre ägaren hos mig hade kämpat med långvarigt, tidigare, inrökta tak). Använder TS bara vattenbaserad takfärg blir stucken inte ytterligare förstörda.

Förr eller senare måste ju taken ändå målas.
 
C
S sopha skrev:
Jag ska se om det går att laga sprickorna på något bra sätt och sen får vi tvätta och måla över helt enkelt.
Övermålning är som sagt sällan nödvändigt om man inte av någon anledning skall byta kulör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.