Jag har några källarfönster som byttes ut på 60-talet, se bild. I samband med detta tog man upp fönsteröppningarna genom att knacka bort grundmuren ovanför varje fönster. Jag ska nu återställa fönstren till sin ursprungliga modell och storlek (drygt 15 cm lägre, något smalare), och funderar på hur man enklast återställer muren ovanför varje fönster?

En variant jag tänkt på är att fästa in en bit timmer ovanför den nya karmen, som man sedan reveterar och putsar, det är väl en beprövad konstruktion, om än inte på detta hus...

Hur kan man annars göra, att mura med bärighet verkar svårt? Eller skulle det gå att gjuta något på plats?

Har begränsad erfarenhet av murarbeten, tacksam för alla förslag!
 
  • Ett gammalt källarfönster i en grå putsmur med en överliggande grön takplåt och omgivande växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vet jag inte hur brett fönstret är, men det ser ut som att man skulle kunna ”yxa till” ett lecablock lite större än hålet och knacka det på plats. Såga till några stöttor för säkerhets skull under blocket. Sedan fylla springan ovanför med bruk. Slutligen putsa utsidan. Finns säkert bättre sätt och jag är bara amatör, så ta mitt tips med en nypa salt. :)
 
  • Gilla
spirou197
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Nu vet jag inte hur brett fönstret är, men det ser ut som att man skulle kunna ”yxa till” ett lecablock lite större än hålet och knacka det på plats. Såga till några stöttor för säkerhets skull under blocket. Sedan fylla springan ovanför med bruk. Slutligen putsa utsidan. Finns säkert bättre sätt och jag är bara amatör, så ta mitt tips med en nypa salt. :)
Fönsteröppningarna är ca 90 cm. Ditt svar fick mig att kolla på balkar i Leca och lättbetong, typ Siporex. Är det kanske något sådant man ska satsa på? Jag uteslöt lite lösningen med balkar eftersom jag inte har något att lägga upp dem på på resp sida, men det borde gå att kila in och fästa en balk som bara ska bära sig själv med lim/bruk. Jag antar att lättbetong typ Siporex är enklast att jobba med, finns det några nackdelar med det för den här användningen?
 
Har inte jobbat med siporex så det kan jag inte svara på tyvärr.
Snabb googling säger ju dock:
Lättbetongbalk är ett armerat lättbetongelement används som bärande komponent för dörr- och fönsteröppningar i lättbetong-murverk.

Vilket verkar vara samma sak,så det funkar säkert…
Det kanske går att knacka fram en klack på var sida så man kan få in en balk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.