nizzehult
Det här är en fråga som skulle kunna platsa i avdelningen bastu eller badrum men jag testar här då det är faktiskt är glas det handlar om.

Saken är den att jag håller på att bygga en bastu i ett badrum och hela ena sidan utgörs av en tredelad glasvägg; en liten del till vänster (410mm) som även håller dörren (670mm) och sen ett större glas (700mm) till höger. Glaset är 8mm härdat säkerhetsglas, tungt så det räcker.
Allt sätts i profilerad aluminium, 10mm bred invändigt och 20mm hög. Under själva dörren sitter givetvis igen profil. Alla profiler är fixerade med skruvar (expander i golvet) samt silikon på baksidan och nu är det dags för att få dit de tunga glasen. Det är lagt fasta silikondistanser i profilerna av olika tjocklek för att få glasen exakt i våg och dörröppningen i rätt storlek. OBS! Glasen går av olika anledningar inte att lyftas in utan måste styras in från sidan, först det stora och sen det lilla. Det är givetvis speciell medföljande glassilikon som används.

Här kommer då min fråga: hur applicerar jag silikonet så att det både blir tillräckligt mycket och inte för slabbigt? Har maskerat såväl glas som profiler. Jag tvivlar på att det går att dra ner silikon i tillräcklig mängd direkt med sprutan om man skjuter in glaset i sin fulla längd direkt, alltså måste man dra några strängar på antingen glaset eller så inuti profilen när man börjar. Men hur mycket? Det är extra viktigt att lilla glaset får tillräckligt med silikon då det också ska hålla dörren. Problemet är som ni förstår att glasen måste skjutas på plats och då kommer eventuella strängar som applicerats att följa med så: hur gör man??
 
nizzehult
Har redan löst det så tråden kan stängas/raderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.