99597-3.jpg

En ingående anslutning och en utgående gör dem ju bara till en skarv, eller kan de sammankopplas på något fiffigt sätt så att ingående matning är avklarad?

Har förvisso sett att det finns dubbelplint av samma typ 99618-3.jpg och då kan jag se vissa användningsområden, då samma grupp grenas till lite blandad användning.

Ni som kan något, hur/när använder ni en dylik mojäng (endast skarvning)?
 
Man sätter plinten på en DIN skena, monterar sidostöd, och sidoskydd. Mycket vanlig kopplingsplint i apparatskåp tex. Det är hela system där man kan bygla mellan plintar med färdiga detaljer i många olika varianter. Kolla här http://www.phoenixcontact.se/
 
elmont skrev:
Man sätter plinten på en DIN skena, monterar sidostöd, och sidoskydd.
Så långt är jag med. Funderade mest på att plinten i den övre bilden bara har en ingång och en utgång? Finns det någon form av tillhörande byglar, som gör systemet mera gångbart?

Det är hela system där man kan bygla mellan plintar med färdiga detaljer i många olika varianter. Kolla här [länk]
Länk till?
 
Man bygger ofta ex: ett apparatskåp med olika komponenter i kopplar ihop dem till plinten. Sen när du satt den på plats ofta ute på en fabrik kopplar du in matning ,givare m.m genom plintar.
 
Länk till en tillverkare av den typen av plint, där kan man hitta mååånga olika varianter och användningsområden. Den översta är en kopplingsplint som kan användas till att tex ansluta en inkommande kabel till ett automatikskåp med internt dragna mjukledare.
 
Redigerat:
Och vart tog länken vägen??

Den översta går att bygla med en skruv och en "hålskena" i den mittre skåran. För varje skruv man monterar i hålskena så kopplar man till en plint. Tror jag har några "hålskenor" liggandes i någon låda.....
 
Redigerat:
Plint är isolerad på ena sidan, kan använda täcksida vid behov, gulgrön är sammankopplad med DIN-skenan till exempel, bleck används för att snabbt öppna/sluta förbindelsen utan att röra kabeln.
 
Om det är till din lilla styrbox för vattenfilter du tänker använda plintarna till tycker jag inte de tillför något i den lilla kapslingen. Bättre att sätta N och PE plint för skenan av den typ som sitter vertikalt och ger 5-6 anslutningspunkter för varje. De interna kopplingarna syr du mellan apparaternas anslutningar och externa styrda faser läggs direkt på relä edyl.

Annars är allt som sagts om radklämmorna givetvis riktigt och det finns som sagt oerhört många varianter och tillämpningar.
 
Alla större elcentraler som vi monterar är invändigt färdigbyggda från en dotterfirma till vår.
Då sitter det såna plintar högst upp där man går in med kablarna. Då är det bara att skala upp, följa centralpapperena och koppla in på plintarna.

//Patrik
 
Varför vill du ha dessa plintar ?
Vore det inte bättre med vanliga dvärgbrytare så har du avsäkrat med.
 
De flesta radplintar av lite bättre klass blir minst IP20 om man monterar dom och deras tillbehör rätt. Byglar och dylikt brukar sitta så långt nersänkta i plinten att inget blir direkt åtkomligt, jämför med alla skruvar på normkomponenter. Visst, de går att komma åt, men man måste anstränga sig (vilket är den ungefärliga definitionen av IP20 i praktiken).

Väljer du en låg plint så ryms de under samma typ av täcklock som man sätter över oanvända platser i centralen. För täckas ska de göra, precis som anslutningarna på alla andra komponenter i centralen.

Radplintar kan mycket väl finna sin plats i en normcentral så fort man vill koppla ihop något annat än en säkring och dylikt. Har själv exempelvis dylika för att koppla samma kablarna från strömtrafo för strömmätning för effektbegränsning av värmepump med signalkabeln till värmepumpen.

För att återgå till ursprungsfrågan - ett mycket vanligt sätt att koppla mellan plintar utan dessa skruvbyglar och liknande är att på "RK-sidan" sätta flera kablar i samma plint, varav en är en bygel till en annan plint osv. Givetvis pressade i en dubbel ändhylsa om en duktig skåpbyggare varit i farten. För som flera redan varit inne på - normalt är dessa plintar interfacet mellan ett skåps interna kopplingar (typiskt utförda med mörkblå RK) och externa kablar till andra skåp, givare, motorer osv.
 
Tack för bra svar. Jag ska ha dem till att koppla ihop tändtrådar med belysningspunkter och LED-drivers. Jag har byggt ett stjärnnät som är förberett för KNX, men kommer att koppla ihop det som ett vanlig nät. Jag kommer också att ha alla led-drivers i någon låda vid elcentralen. Tanken är att det ska se snyggt ut och vara överskådligt. Jag kan såklart också lösa det här med vanliga toppklämmor men då lär jag få en rejäl härva att titta på i elcentralen.

Flera trådar i samma bygel låter som en vettig lösning för det fåtal fall då jag behöver koppla ihop flera belysningspunkter på en tändtråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.