Hej!

Köpte ny laptop där hemma nu och fick då windows 8. Frugan och jag är väldigt kluvna till hur vi ska använda datorn, då man har två miljöer att jobba i, dels det nya metro och dels det gamla skrivbordet.

Vi jobbar båda mycket med office-paketet, internet explorer samt några messengertjänster. Det som rör till det hela tycker vi båda är att många program finns för både metro och för desktop. Man vet inte riktigt var man skall vara. Är du i desktop tappar du alla fördelar med metro, och är du i metro är gränssnitten väldigt nerbandade samt att notifieringar inte fungerar lika smidigt. Så man är lite kluven...

Hur gör ni? Jag ser helt klart metro som en stark spelare för plattor och telefoner, men för en vanlig pc tycker jag inte det är lika självklart. Har läst lite om metro och MS själva vill ju se det som en ersättare till startmenyn, men helt klart är ju att det är så otroligt mycket mer. Frågan är ju sen hur man ska använda det? Ska man försöka hålla sig i metor så mycket det bara går, eller ska man bara använda det till en startmeny? Att hoppa frma och tillbaka som en groda är nog det sista man ska göra då det känns allt för rörigt...

/S
 
J
Jag använder framförallt desktopläget och ser metro-menyn som en ny startmeny. Ett tryck på windowsknappen och så skriver man ett par bokstäver så startar det man vill..

Det som jag tycker är lite irriterande är att det verkar som att metro-versionen och desktop-versionen av samma program uppför sig som helt olika. Ta t.ex. google chrome så har den inte samma flikar öppna på båda ställena och om man som jag använder sig av syncfunktionen så presenteras datorn två gånger..
 
Kör bara på jobbet och i princip bara desktop-läget, förrutom när man utvecklar Windows Store apps.
 
Den "knapp" i metro-läget som jag använder mest är Desktop :).
 
  • Gilla
TLovskog
  • Laddar…
Hmm ja det är väl ungefär som det vi kommit fram till. Att låta metro-gränssnittet vara till dess man skaffar en windows 8 surfplatta där det hela nog mer kommer i sin rätt. Vissa grejor är faktiskt ganska smarta i metro-gränssnittet synd bara att det inte går att enbart jobba där...

/S
 
Kör på platta så försöker köra Metro (som inte heter Metro längre pga varumärkestvist :) )
Dock är det dåligt med bra appar som funkar med touch
 
Mats skrev:
Kör på platta så försöker köra Metro (som inte heter Metro längre pga varumärkestvist :) )
Dock är det dåligt med bra appar som funkar med touch
Vilken platta kör du med? Vi funderar på att köpa en HP Envy X2 så man kan ta bort tangentbordet. Är dock osäker på om de nya Atom-processorerna fixar biffen.

Trist att det inte finns knappt något att köpa i affärerna än. Verkar komma först i december.


/S
 
Det är en relativt gammal asus ep-121.
Jag kör alltså X86 varianten av W8 på en platta gjord för W7
 
Vänta lite med att köpa en platta. När den värsta hypen har lagt sig och alla early adapters har köpt sina plattor/hybrider så kommer det att dyka upp hel del intressanta och prisvärda hybrider/allt-i-ett maskiner som kör riktiga windows 8 ist för RT.
 
noone70 skrev:
Vänta lite med att köpa en platta. När den värsta hypen har lagt sig och alla early adapters har köpt sina plattor/hybrider så kommer det att dyka upp hel del intressanta och prisvärda hybrider/allt-i-ett maskiner som kör riktiga windows 8 ist för RT.
Ja Windows RT är inte intressant för oss. Det ska vara en fullversion, och då är den nya Clovertrail Atom-processorn populär. Tyvärr verkar det gå segt att släppa dessa nya hybrider så det finns inte mycket tester och prestandajämförelser gjorda.

/S
 
Det kommer snart och då kommer priserna gå ner.
Personligen skulle jag aldrig köpa en dator med Atom processor, alldeles för klen.
Sedan så bör ni ha en ssd disk på minst 200gb. Windows 8 äter disk till frulle. Jag har en 120gb ssd som systemdisk på min bärbara och efter att ha installerat win 8, office och lite lite annat så var de runt 40 GB kvar. Inte mycket om man tex vill ha några hd-filmer med sig på resan
 
Jag biter mig fast vid Win7 :)

Sen kanske skiten i Win8/Metro sjunker in...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.