Hej!
Jag målar om hemma och gav mig på att försöka använda en sparboogie (se länk) för att försöka få till en fin kant mot taket då vi tänkt skippa taklist.

Resultatet blev katastrofalt. Jag hade förmodligen lyckats bättre om jag använder pensel och med förbundna ögon dragit en linje.

Så, hur använder man den för att få en skarp och fin linje?

Länk: https://www.bygghemma.se/golv-och-v...MI8LbN5a_-7QIVAfuyCh2joAOjEAQYAiABEgI9BvD_BwE
 
E
Det enklaste felet att göra är väl att man använder för mycket färg på rullarna så att kanten blir ojämn.
 
  • Gilla
stalf
  • Laddar…
Mitt råd är att skippa den och använda maskeringstejp istället. Måla först en penselbredd med takets färg (gissningsvis vitt) och låt det torka (dvs måla på den sidan av tejpen där väggfärgen sedan ska målas).
Måla sedan väggen som vanligt och ta bort tejpen innan sista varvet torkat.
 
  • Gilla
stalf
  • Laddar…
Vik ut boggin när du fyller på i färgtråget så du inte får färg på rullarna som går mot väggen. Börja dra strax under kanten och skjut den upp mot taket. Avsluta med att dra ett svep en bit ner med för att inte få en skarp färgvalk längs rollrars nederkant.
 
  • Gilla
stalf
  • Laddar…
Vad använder man för tejp för en rand på 10-12mm?
 
En rätt så bred tejp så att du skyddar taket från väggfärg.

Måla först ner takfärgen en bit, låt torka och sätt upp tejp en bit ner så att snobbranden täcks. Måla sedan kanten av tejpen mot väggen med takfärg så att det som slinker in under tejpen är takfärg. Måla sedan väggen upp mot tejpen och dra sedan bort tejpen när väggfärgen är torr. Då blir det en skarp kant.
 
T
För att maskera tak när jag rollar väggen brukar jag köra med nedanstående. Täcker mycket qv taket så man inte behöver vara så rädd för att man ska råka måla på fel ställe. Sen är en fördel att själva tejpen inte är så bred så det är inte lika mkt som kan fastna i taket.

https://www.bauhaus.se/easy-cover-mask-papp-25x180mm
 
Lägg på rikligt med färg på väggen med den vanliga rullen rulla boggin i detta för att få färg i den se till att hålla den ren i övrigt du kan gå på golvet o ha långt skaft på den. Ett fantastiskt verktyg jag har använt den mycket yrkesmässigt man behöver bara komplettera lite i hörnen.
 
Dynan ger en slät yta boggin är bättre men använd inte tråg rulla den bara i färgen på väggen målare använder nästan aldrig tråg till väggmålnig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.