Ena garagedörren tar i den andra dörren i ovankant. Hur använder man en gångjärnriktare då?
Ritade upp garagedörrarna lite snabbt. :)
Garageport.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Inled först med att dra alla skruvar ordentligt. Även att den är lite lös kan göra så dörren hänger.

Ställ dig vid högerdörren, kolla glipan mellan dörr och karm. Du vill få glipan jämn.

Varje gångjärn består av två delar, den på karm (underdelen), den på dörr (ovandelen).

Sätt knäckaren på högra dörrens översta gångjärn (övre delen) och knäck åt vänster. = dörren närmar sig karmen.

Sen inspektera glipan igen. Du kanske måste få ut dörren i nerkant.. då hade jag satt knäckaren på det nedre gångjärnets nedre del, och knäckt åt vänster = knuffar ut dörren.

Det var dock en snickare som skällde på mig engång att man inte fick knäcka den nedre delen men.. mja.. viktiga är väl att det blir rakt. ;)

kolla skruvarna igen för vara säker. samt kolla så låset funkar - att inte kolven krockar pga att den fått fel vinkel.

Skiter det sig så finns det säkert nya gångjärn att köpa, inte svårt att byta.
 
Redigerat:
Glider något av dörrbladen åt något håll vid något av dörrbladets alla positioner? Beroende på hur dörrbladen beter sig så ska olika av gångjärnen justeras.

Gnäller något av gångjärnen? Det som gnäller behöver oftast justeras, man ska normalt inte behöva smörja gångjärnen. Gångjärn som gnäller nöter metallen i gångjärnet.
 
Jag drog i 5x70mm skruvar i dörren istället för de små skruvarna och knäckte de övre gångjärnen litegrann och nu funkar det att stänga dörren utan att de tar i någonstans. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.