Hej på er! Har precis flyttat in i en villa från 72, 138 kvm fördelat på två plan. Har bifogat en bild på hur luftvärmepumpar, element och golvvärme är fördelade i huset och skulle tacksamt ta emot tips på hur jag kan optimera min uppvärmning.
  • Luftvärmepump 1 är ny medan pump 2 är äldre.
  • De flesta elementen är av märket LVI Yali digital med olika lägen
  • Golvvärme har Ebeco termostater. Golvvärmen verkar inte ha rumsgivare utan enbart givare i golvet
Lite generella frågor:
  • Kan jag kräma på pump 1 och stänga av alla element och golvvärme på entreplan?
  • Om golvvärme är på, ska jag då ha dörrar stängda eller öppna?
Alla tips tas emot tacksamt
 
  • Två planritningar; värmeenheter markerade i rum; entreplan och övervåningen framställs.
Till badrummen brukar man ju normalt vilja ha dörren stängd så där får man acceptera en viss elförbrukning från golvvärmen. Oljeelement 1 och 2 borde man kunna ställa ner till ca 15 grader bara som en ren backup och låta luftvärmepumparna (särskilt nr 1) värma. Elementen i sovrummen kan man ställa på ca 17-18 grader eller vad man tycker är lagom sovtemperatur och är dörrarna öppna på dagen kommer luftvärmepump 2 istället att tillföra värme om den står på 20-21 grader. (Men det är inte säkert att värmen blir tillräcklig så el-elementen stänger av helt i sovrummen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.