Hej, det har gjorts vissa grävningar och har därmed hittats ett stenvalv, gissar att det använts som matkällare med glömts bort i väldigt lång tid. Det är stampat jordgolv med bågformat tak i tegel och stora stenblock som väggar. Jag kom inte riktigt in pga två stora trädörrar i vägen, men tog lite bilder på det jag kunde se. Är det att förstöra att placera aggregat för bastu och göra nått fint av det eller skulle ni använda det till nått annat? Hur skulle du inreda det? Rummet är uppskattningsvis ca 4 meter långt.

Går jag vidare kommer jag göra någon projekttråd på forumet.

Allt är i skick som ser ut som det gjordes väldigt nyligen.


EDIT: Den sista är samma som en av dom andra, men upp och ner, vet ej hur man får bort.


IMG_1498.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_1499.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vinkällare/mancave?
 
Definitivt vinkällare.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Fritzla olydiga barn.

Skämt åsido, vinkällare är nog det som kräver minst jobb.
 
Vad har det använts till tidigare?
 
Det beror väl lite på vart valvet ligger, och hur man kan komma åt det? Ligger det en bit ut på tomten och fristående så är väl matkällare/vinkällare ett väldigt bra användningsområde, om det ligger närmare huset och lättillgängligt så skulle man ju t ex kunna göra ett läckert matrum/festkrypin där nere.
 
Bastu känns som ett dåligt alternativ, det måste ju ta flera dygn att värma upp all den stenen. Men visst, när det väl är varmt så kan man ju basta desto längre...
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
Bastu känns som ett dåligt alternativ, det måste ju ta flera dygn att värma upp all den stenen. Men visst, när det väl är varmt så kan man ju basta desto längre...

Minns en historia från min mor där hon badat rökbastu i en jordkällare som enligt historien borde vara ganska lik den TS råkat hitta.

Så bastu ska inte vara omöjligt att bygga, kanske krävs ett överdimensionerat aggregat och lite mer eldande än i en traditionell svennebastu.
 
Sommarsovrum. Svalt och skönt. Se till att ha ett vettigt ventilationsaggregat och en schysst kandelaber för mysets skull. Unikt och läckert.

Grattis till fyndet! Helt underbart att hitta något sånt där.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vin, vin, vin ... Är det ingen som dricker annat än vin?
Jag hade gjort en ölkällare. Förresten, varför gör jag inte det? Jag har ju en liknande källare på tomten som bara står tom. Ska bara ...
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle dra in belysning och vinterförvara växter där.
 
Hade testat att ha det som matkällare. Framförallt om du har fruktträd. Med lite tur kan du förvara äpplen där till en bra bit efter nyår. Även smidigt för förvaring av drycker. Detta är ju förutsatt att du har det intresset.

Med när det gäller vinkällare har jag aldrig sett någon som faktiskt nyttjat utrymmet. De flesta har 4-6 kvadrat och inrett med hyllor. Sen ligger det runt tio flaskor billigt vin på hyllorna och slaskar tillsammans med nån kandelaber och en tom trälåda. Så jag säger inte vinkällare om du inte har intresset, men då hade du inte ställt frågan.
 
Biorum vore ju läckert också. Under jord kan man spela precis så högt man vill.
 
hsd
Mat/vinkällare är perfekt, jag har en själv på ca 35 kvm, gott om plats för mat syltburkar vin mm. den håller 3-5 grader året om
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tensiden skrev:
Framförallt om du har fruktträd. Med lite tur kan du förvara äpplen där till en bra bit efter nyår.
Beror på vilken sorts äpplen som lagras, men vinteräpplen har jag haft långt in på vårkanten (April-Maj) i vårt kallförråd. Med jämn låg temperatur borde det gå att spara äpplen ännu längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.