Vi köpte just ett från Biltema, men hajar inte riktigt hur vi ska använda den i vår tapetsering.

Det finns några libeller som man kan justera och fixa till så att den är rak/rät mot det man vill fixa till, i vårt fall den första våden. Men för att fixa linjen finns en linjeprisma som man fäster längst fram. Den är dock helt vridbar 360 grader, varför jag tycker att hela prylen förlorat sin poäng!? Då vet man ju ändå inte om linjen är rak/rät om man manuellt måste ställa in den? Eller har jag missat något?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vattenpass-och-Snorsla/Laservattenpass/
 
Menar du att passet inte har en lodrät och/eller vågrät linje som aktiveras via en knapp, utan du måste montera något extra?
 
Ja, det måste in en grej som sätts in i hålet där lasern kommer från för att få till linjen.
 
Det där är ju bara leksaker, du kommer inte få nån som helst hjälp av den. Det är en krysslaser du behöver.
 
Det borde väl finnas en markering på prismat där det är tänkt att den skall vridas till om det ska bli lod o vågrätt.
Hade själv för många år sedan någon lasermanick som man aldrig visste helt säkert om den visade korrekt eller inte. Sedan dess har det bara blivit självnivilerande lasermanicker, typ krysslaser och några andra varianter.
 
ska kolla efter en markering. annars, kan man utgå från ett hörn eller fönster som man vet är rakt och ställa in efter det?
 
Det är inte säkert att hörn o fönster är raka, måste du kolla med ett vattenpass först. Annars kan du ju använda vattenpasset direkt för dina tapeter så slipper du oroa dig för att det inte blir rakt.
Ett lod funkar bra det åxå.
 
Du kan faktiskt få en perfekt lodlinje med det där laserpasset. Ta ett snöre och bind fast i passet. Fäst den andra delen av snöret högst upp på väggen så att passet inte nuddar golvet. Nu har du en perfekt lodlinje, eftersom du har konstruerat ett lod. Det blir mindre risk för fel om du går tillbaka till BT och byter passet mot ett sånt här:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Tapetlod/

Dessutom får du drygt 200 tillbaka som du kan spara till ett bra vattenpass från Hultafors. Det har man alltid nytta av.
 
Mikael_L
Stefan N skrev:
Det där är ju bara leksaker, du kommer inte få nån som helst hjälp av den. Det är en krysslaser du behöver.
Det är inte ens leksaker, utan rätt och slätt bondfångeri ... :@
 
Jag fattar inte ens hur du tänkt använda lasern när du tapetserar. Ska du bara ha våderna i lod så kan man använda ett vanligt vattenpass eller just ett lod. Men ofta är man tvungen att utgå från rummet som sådant, om det inte är helt rakt.
 
Har haft ett sånt där laserpass, inte från biltema, men från jula för ett antal år sedan. Det är tyvärr bara ren å skär skit. Inte lyckats använda det till nånting vettigt än så länge. Det enda vettiga var faktiskt själva stativet som jag nu använder som komplement till stången och den lite fräschare tre-linjelasern från topcon (som verkligen går att använda till något). Det enda jag vill komplettera med är en handmottagare som tydligen ska finnas till den modellen.
 
De billiga är i stort sett bara skit. De riktiga grejerna är numera måsteprylar. Har haft enorm nytta av min DeWalt självnivellerande krysslaser. Men en sak har jag upptäckt att man ska vara försiktig med när man använder laserlinjer: djupskillnader på det mat projicerar mot. OM djupskillnader finns och man inte skjuter helt vinkelrätt mot båda ytorna så kommer linjen förskjutas. Bra att tänka på.

Annars är ett hederligt långpass av god kvalitet en bra investering som varje husägare "måste" ha.
 
mattiasp skrev:
Du kan faktiskt få en perfekt lodlinje med det där laserpasset. Ta ett snöre och bind fast i passet. Fäst den andra delen av snöret högst upp på väggen så att passet inte nuddar golvet. Nu har du en perfekt lodlinje, eftersom du har konstruerat ett lod. Det blir mindre risk för fel om du går tillbaka till BT och byter passet mot ett sånt här:
[länk]

Dessutom får du drygt 200 tillbaka som du kan spara till ett bra vattenpass från Hultafors. Det har man alltid nytta av.
Kommer snöret upp i hålet på lodet så den inte hänger snett?
 
Klicka skrev:
Kommer snöret upp i hålet på lodet så den inte hänger snett?
Ja. Vet inte hur det är på just den där modellen men oftast skruvar man av "hatten" och trär snöret igenom och slår en knut. Sen när man skruvar dit den igen hänger lodet (precis som det ska) rakt.
 
Om det kniper så kan man göra ett tapetlod av en mutter och ett snöre, då kommer man undan riktigt billigt. Ang laserpasset så gör det sig bäst i skrotlådan om du inte får lämna tillbaka det. Jag var också dum nog en gång och köpte mig ett dyligt, hittade ingen vettig användning för laser funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.