Har nyligen flyttat in i ett hus och där finns det golvvärme(elslingor) i båda badrumen och ett av sovrummen. Just nu har vi golvvärmen avslagen men funderar på hur vi bäst ska kunna utnyttja den när det blir kallare? Har luftburen uppvärmning som ska kompletteras med en luft/luftvärmepump till hösten.

Är det någon ide att slå på golvvärmen, eller kostar det bara extra för att för lite varmare golv? Är det dåligt att ha golvvärmen helt avslagen? Huset står platta om det har betydelse.
 
Vad är det för luftburen värmekälla du har? Elradiatorer? Har du radiatorer i alla rum som du har golvvärme i?

Att ha golvvärmen helt avslagen är inte skadligt, men däremot är det kanske inte så skönt för fötterna. Fast å andra sidan så håller sig plattan nog ganska varm även på vintern, förutsatt att ni håller hyfsad temperatur inomhus.
 
NiklasJBN skrev:
Vad är det för luftburen värmekälla du har? Elradiatorer? Har du radiatorer i alla rum som du har golvvärme i?

Att ha golvvärmen helt avslagen är inte skadligt, men däremot är det kanske inte så skönt för fötterna. Fast å andra sidan så håller sig plattan nog ganska varm även på vintern, förutsatt att ni håller hyfsad temperatur inomhus.
Har ett luftvärmeaggregat med elradioatorer bara i själva aggregatet som skickar vidare den uppvärmda luften till alla rummen i huset.

Jo fast lägger man på en matta på golvet så är det ju inte så farligt men kanske kan vara värt att slå på golvvärmen för att hjälpa till att värma upp huset?
 
Golvvärme i badrummet är skönt på vintern. Jag misstänker att det kan vara skönt i sovrummet också. Däremot kommer det sannolikt att bli dyrare att värma huset med golvvärmen än med befintligt värmesystem. I synnerhet om du skaffar en luftvärmepump. Komforten och endast komforten förbättras om du slår på golvvärmen.

Erik
 
Okej låter nog som att jag ska låta golvvärmen vara avstängd om jag inte fryser jättemycket om fötterna :p
 
Ofta benämner man golvvärmen som komfortvärme, dvs. det är inte den huvudsakliga uppvärmningen. Justerar man in den rätt (balaserar den mot övriga värmekällor) så behöver det inte blir särskilt dyrt, kanske någon tusenlapp om året. Om man sedan tycker det är värt det - det är en annan fråga. :)
 
Det som gör golvet komfortabelt att gå på är att det är varmare. Det är också det faktum att golvet är varmare som ökar energiförbrukningen. Min erfarenhet från mitt badrum är att när golvet är behagligt att gå på så är det onödigt varmt i luften. Det finns inget sätt att få varmare golv utan att öka läckaget av värme genom det. Värmen i golvet vet inte om det finns andra värmekällor, den läcker ut ändå. I badrummet tycker jag att det är värt det på vintern.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.