Precis som rubriken lyder men två alternativ.

1. Vägghängd köksfläkt.
2. Frihängande (ovan en Ö ).
 
Det finns, till vissa modeller och fabrikat, förlängningsrör. Meckade med en takhängd vid ett tillfälle med säkert 4 meter i tak och den hade ett måttbeställt rör. Nu var väl det en gaggenau eller nått annat svin-dyrt märke
Alternativet är att man pratar med lokala plåtslagaren som säkert kan få tag i 0,7mm borstat rostfritt och tillverka det du vill ha.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Tack.
Mao plåtslagare.
 
Jag har handlat en del plåt/Alu produkter från BeGroup och deras leverantörer. Ringde helt sonika till BeGroup som skickade mig allt jag behövde till en lokal entreprenör för betalning och uthämtning. Kikar man på deras sortiment verkar dom ha en del - Vet ej om dom säljer till privatpersoner dock - Men du behöver ju i vart fall en plåtis som knäcker bitarna åt dig.
Kikar man på BEGroups hemsida så får man följande pris på borstad rostfri - som jag antar är netto;
Storlek/Kilo/Kilopris
0,7 x 2500 x 125017,5241,30

Enligt den listan så kostar ett ark 17,52x41,30=723,58*1.25=904,47Sek

Så i runda slängar en tusing för ett ark + eventuell frakt. Kolla med din lokala plåtis vad han vill ha för pris.

http://www.begroup.com/sv/BE-Group-...ritt/Sortiment/plat/Rostfri_ytbehandlad_plat/
 
Fjäråskupan tillverkar fläktar & man kan bestämma själv hur skorstenen ska se ut, hur den är vinklad & hur hög den ska vara. Dessutom helgjuten. Tror det blir svårt att finna av en plåtslagare en skorsten i borstat stål (om det var din färg) som har exakt samma nyans/färg/struktur el vad man kallar det. Alltså inte ser helt lika ut. Då kan ju förlängningsdelen bryta av. Kanske isf fall bättre att ta hela skorstensdelen från en plåtslagare & inte bara teleskopdelen (den övre delen som kommer med i fläktskorstenen).

Fjärås fläktar är inte jättebilliga dem heller, men top-of-the-line. Superfina.
Men fundera annars på att byta hela skorstensdelen & inte endast den övre av de två delarna de levereras med. Så det blir samma färg exakt iaf på skorstensdelen.
Även då i en & samma bit.
Jag gjorde nämligen tabben att ta med den undre delen till en plåtslagare för att han skulle se måtten & färgen. Han tillverkade en förlängning - den blev inte lika vilket han även sade redan innan att så kunde det bli.
Plåtbiten han tillverkade var inte lång men kostade ngn tusenlapp har jag för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.