S
Vi tänker mura upp en byggnad i leca och på långväggarna klämmer vi byggplasten mellan väggen och hammarbandet. Men på gavlarna så blir det ju lite problem. Vi har kallvind.
Takstolarna ligger ju inte limmade mot gavelväggen precis och byggskum känns som en plan B lösning. Funderade på att lägga en syllisolering mot väggen, sen plasten och klämma det mot väggen med en regel som skruvas fast mot väggen.
Det borde väl finns en bättre lösning?
 
S
Bump!
 
S
Schematisk illustration av en väggsektion med tätning och byggplast, markerat tätningproblem vid takskarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Någon?
 
Ska ni ha några inneväggar eller bara mur och plast?
 
S
En del innerväggar, dock inget parallellt mot ytterväggen.
 
S DanielF skrev:
Men
Hej Daniel!

Jag håller på att mura ett hus med Ytong och står inför samma problem. Enda skillnaden för mig är att takstolarna är öppna upp i nock och saknar hanbjälke ner till. Hur gick du tillväga för att lösa detta? Funderar även på att göra som vid hammarbandet, där plasten kläms mellan vägg och hammarband. Kom du fram till något vettigt?
 
S
T Ted Hörman skrev:
Hej Daniel!

Jag håller på att mura ett hus med Ytong och står inför samma problem. Enda skillnaden för mig är att takstolarna är öppna upp i nock och saknar hanbjälke ner till. Hur gick du tillväga för att lösa detta? Funderar även på att göra som vid hammarbandet, där plasten kläms mellan vägg och hammarband. Kom du fram till något vettigt?
Om du ser på bilderna så började jag lägga byggskum ovanifrån och om du tittar noga så har jag först en 45x45 regel upp mot takstolen som klämmer fast plasten innan jag läktade upp med 45x70 reglar för innertaket.

45x45 regeln som var vid gavelväggen skruvade jag in i väggen först med plasten runt regeln och så hade jag tryckt ut mycket fogmassa på väggen innan jag skruvade fast den. Svårt att förklara.

Sedan är gipstaket målat, fogar i kanterna och spacklat med två lager gips. Alla takdosor är fogade för att vara täta i genomföringen. Skulle fukt komma upp och vandra mot detta problemområde så går det på utsidan av regeln mot väggen och inte genom isoleringen.

Jag har dessutom ventilation i byggnaden så jag ser inga problem med lösningen.
 
  • Träbjälkar, isolering, ventilation, byggnadsarbete, oinredd vind, konstruktion, takstolar, elinstallation, grå betongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar monterade i tak, byggplats, eluttag, oisolerade betongväggar, pågående konstruktionsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara en bra lösning! Jag kommer sätta glrs (28x70) direkt på takstolarna, så har inte utrymmet till att göra samma lösning som du gjort med 45x45 regeln. Men jag funderade på att klämma fast byggplasten mellan takstol och vägg, likt jag gjort under hammarbandet, och sen täta med fogskum ovanifrån som du gjort.

Tror du dock inte det blir samma effekt att fogskummet håller ihop takstol och vägg vilket inte ger de möjlighet att röra sig separat? Fogskumet kanske dock ger mer rörelseutrymme än skruv eller bult.

Du har inte märkt av någon sprickbildning eller dylikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.