Hej. Jag har knackat ner det gammla murade öppna spisen och ska installera en handöl 10 kamin.
Det verkar som hela skortensröret står på en plåt i bjälklaget mellan källaren och boplan. Så jag vet inte om jag behöver lyfta allt nån dm för att sänka ner det på ett nytt rör ifrån kaminen?
Eller är det lättare och bara kapa till rör osv ifrån kaminen så det går upp 10cm inuti skorstensröret och sen dreva och täta på nåt erfodligt sätt?

Vy underifrån av en öppning i ett betongtak med ett metallrör som sticker ut, placerat över ett metallställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en metallfläns och skorstensrör i taket, synlig del av installation för kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret verkar vara svetsat i en rund fläns som då är bottenfläns, då diametern är uppskattningsvis samma diameter som det yttre isolerade röret som jag har i ett schakt i boplan ovanför och sen öppet genom vinden.
Denna runda "slutflänsen" vilar på det fyrkantiga plåtgenomförningen. Kan inte se hur väl det är fastsatt.
Ser också ut som skorstensröret står på detta ditsvetsade 8cm långa röret.


Måttband som mäter diameter på ett skorstensrör vid renovering av öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det befintliga skorstensröret.

Måttband som mäter diameter på ett skorströrsöppning, synlig isolering och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaminens anslutning.

En besvärande sak till är att den fyrkantiga täckplåten mellan kamin och tak är för lång och lämpar sig inte att kapas då det är massa låskrokar som ska hakas fast i varandra när man monterar ihop det på baksidan. Egentligen är det tänkt att denna fyrkantiga täckplåt ska gå upp genom taket en bit. Men då kan jag inte bara ansluta till det befintliga röret. Går väl ifs och hitta på nåt, i värsta fall kan väl en plåtslagare modifiera täckplåten.
Instruktionsbilder för installation av skorstensmoduler och tätning mot tak för en kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktionsbild för montering av starttör, skorsten och isolering i skorstenssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av installation för kamin med mått och anslutning till skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av en modern Handöl 10T kamin med synliga lågor och texten "Handöl 10T".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.