Min VVB kommer att stå långt från golvbrunnen men nära vaskens avlopp. Hur ansluter man säkerhetsventilens slang/rör till vaskens avlopp?

Finns det "vattenlås+rör"-kit med anslutning för VVB-avloppet? Till köksavlopp finns det ju varianter med anslutning för tvätt/diskmaskin men då är det ju större mängder vatten, som dessutom pumpas ut, och anslutningen sitter högre upp.

Det blir en 80-100 liters beredare som ska byggas in i en garderob. Är inga problem att bygga upp den på en liten ställning om säkerhetsventilen måste upp för fall mot avloppet.

/John
 
Är ganska vanligt att man ser beredare med vanligt kopparrör som leds till närmaste avlopp. Fall behövs, men det behöver väl knappast vara något brant fall.
 
Kan du inte låta röret sluta i kanten på vasken, då kan det tom vara motlut för det är ca 10 bars tryck på vattnet som kommer ur övertrycksventilen.

Protte
 
Det får absolut inte vara bakfall på säkerhetsledningen.
Det finns även regler för hur många böjar den får ha.
 
Svårt att tro på detta.
Värmepannor med hög effekt har sådana regler men en effektsvag VVB ??

Finns det risk att ledningen fryser så OK men inomhus.

I min verkstad lades VVB på golvet och spillvattenledningen upp till en utslagsvask, så den rörmokarn har gjort fel då?

Protte
 
Ja det har han.
 
Verkar vara skilda åsikter om detta men har fått (och nu även sett) fler anslutningar med slang och bakfall än anslutningar med rör och fall.

/John
 
Staffans2000
Det får inte ligga vatten i röret, och det skall mynna ut i "fria luften".Och om jag minns rätt, får det vara max. två nittigr. vinklar. Rördiametern får ej heller minskas.
Storleken eller effekten på beredaren har ingen praktisk betydelse ur säkerhetshänseende, om det är femtio eller femhundra liter trycksatt hundrafemrgadigt vatten som spränger beredaren och i en explotion expanderar femtontusen gånger till vattenånga så är du i båda fallen "i knipa". Det är i första hand detta scenario säkerhetsventilen och dennes utloppsrör skall förhindra.

MEN nu är det din vvberedare, i ditt hus, så det är du som bestämmer vad du skall göra!

En lösning är att låta röret mynna ut i vasken.

Staffan

Post scriptum.
Glöm inte bort att motionera ventilen ibland.
 
Jaja, ventilen kommer att motioneras då beredaren kommer att tömmas vintertid (och fyllas på våren). Är jag ändå där och rotar så kan jag motionera ventilen.

Det tar ett tag innan beredaren ska monteras. Blir någon slags rör in i avloppsröret för vaskavloppet.

/John
 
Det kan vara bra att se ifall det börjar droppa från ventilen.. När dom suttit några år eller löst ut en gång så läker dom i regel.
 
john_l skrev:
Jaja, ventilen kommer att motioneras då beredaren kommer att tömmas vintertid (och fyllas på våren). Är jag ändå där och rotar så kan jag motionera ventilen.

Det tar ett tag innan beredaren ska monteras. Blir någon slags rör in i avloppsröret för vaskavloppet.

/John
Läs i instruktionen hur beredaren ska tömmas, NIBE:s äldre 30 liters töms INTE via säkerhetsventilen (finns en egen anslutning)

Protte
 
Jag kommer ju att vara "i de trakterna" när jag tömmer beredaren så då kan jag motionera säkerhetsventilen också.

/John
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.