Enkel fråga: Hur gör jag för att ansluta min Vera Edge till en larmcentral?

Jag vill att Veran ska "kontakta" larmcentralen när det vanliga larmet går igång.

Vad behöver jag tänka på?
Vad behöver larmcentralen ha på sin sida för att kunna ta emot ett larm via IP, alltså inte via telefon?
Hur gör jag detta?

Jag har ännu inga särskilda preferenser vad gäller larmcentral.

Tack på förhand!
 
D
Har du ett riktigt larm?
Varför låter du inte larmet sköta rapporteringen?
Tror ingen larmcentral kommer gå med på att ansluta till ditt hemautomatiseringssystem.
 
  • Gilla
probeb
  • Laddar…
RilleRock
Det största problemet är att din Vera inte skickar ett larmprotokoll.
Iomed det kommer du inte att få över alla händelser.

Du behöver:
1 larmsändare som snackar med LC.
Falsklarmar din anläggning för mycket kan de till slut säga upp avtalet med dig.

4 potfria utgångar för inbrott, brand, fel och sabotage.

1 godkänd installatör som sköter kontakt och avprovning mot LC samt ev leverans av larmsändare.

Du får en stabilare anslutning mot LC om du istället utgår ifrån ditt larm.
 
Njae inte finns det ngn larmcentral som tar emot din VERA inte, det kan jag garantera. Du behöver två saker om du vill köra IP.

en larmsändare med implementerat stöd hos larmcentralen. Alla larmoperatörer HAR INTE stöd för alla larmsändare på marknaden. Sedan måste din larmsändare ha ingångar du kan använda för att trigga en händelse, tillexempel en IRIS touch.

Du behöver dock INTE ha 4st potfria INGÅNGAR även fast IRISEN tex har detta. Det räcker med 1st ingång om du tycker det räcker. Då ser larmcentralen endast 1 typ av händelse men den i sin tur kan innebära lite vad som helst för dig.

Personligen hade jag nog dragit öronen till mig tyvärr om en kund hade ringt med denna önskan... det känns inte superseriöst.

Kör istället på en central med inbyggd ipsändare eller ngt sånt tycker jag verkar vettigast.
 
IRIS Touch serien är inte dum faktiskt. Den fungerar så att du kopplar ditt gamla analoga larm till den och den i sin tur sänder sedan larmen över IP. Då kan du få det bästa av två världar.

DVS larmet skickar lite fina larm och din vera triggar kanske ngn ingång på IRISEN vid ngn annan händelse tex när tempen höjs med ett visst antal grader i frysboxen ;)
 
Tack för alla tips och kommentarer.
Det uppskattas verkligen.

Jag har kört mitt Z-wave system i något halvår och det har faktiskt inte falsklarmat mer än ett par gånger i början när jag höll på att trimma in systemet. Men jag förstår absolut invändningen.

Om jag fattat det hela rätt så kopplar jag alltså ihop någon av IRIS Touch-modellerna med min Vera och när Veran larmar så går det en signal till IRIS Touch som sedan kontaktar larmcentralen? Avgör antalet ingångar sedan antalet "händelsetyper" såsom brand, inbrott osv jag kan skicka till larmcentralen?

Ber om ursäkt om mina frågor är lite otydliga, detta är som sagt ännu lite okänt för mig.
 
RilleRock
TryggareBob skrev:
Om jag fattat det hela rätt så kopplar jag alltså ihop någon av IRIS Touch-modellerna med min Vera och när Veran larmar så går det en signal till IRIS Touch som sedan kontaktar larmcentralen? Avgör antalet ingångar sedan antalet "händelsetyper" såsom brand, inbrott osv jag kan skicka till larmcentralen?
Helt rätt på fråga 1.

Antalet utgångar på veran och antalet ingångar på larmsändaren avgör vad som kan skickad till LC.
1utgång/1ingång per händelsetyp om du skall utgå från veran.

Fråga på :)

Vi har haft en del problem med touch med endast 1-väg GPRS då de tappat nät hipp som happ oavsett trots bra nät och rejäl rundstrålande antenn på 1m.
De med dubbla vägar har vi aldrig haft några problem med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.