É
Jag har 6 st spottar utomhus under taket som ska byas till GU10. Man kan ju köpa en sockel med en liten stump med två ledare på (10cm kanske).

Hur brukar man ansluta detta när man har en rad på några meter? Dosa och sen separat kabel till varje blir mycket kabel. En dosa vid varje lampa? Finns anpassade varianter istället för en stor dosa vid varje? Och brukar man ha speciella kontakter mellan ”sockel-stumpen” och resten av kabeln?

https://www.kjell.com/se/sortiment/...lamptillbehor/hallare/lamphallare-gu10-p63722


Bild på undersidan av taket (är i ett uterum det mesta).

Utomhusspottar under tak i ett uterum, installation av GU10-lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja de är tänkta dom reservdel till befintliga GU10 armaturer.

Vad har du för sockel i armaturerna idag?
Gissar på att de befintliga är för 12V idag.
Om så är armaturen inte lämplig att stoppa in 230V i vid ombyggnad.
 
É
Det är en typ en metallring/hållare där man sätter en gu10 spot istället för befintlig med stift, mr16 eller liknande.

Det är möjligt Ljustema skriver om sånt de inte har koll på men annars skulle jag säga de passar bra för ombyggbad:

”För att kunna ta bort transformatorn och göra om dina 12v spotlights till 230v spotlights behöver du denna lamphållare med gu10 sockel.”

https://www.ljustema.se/12v-gu53-mr...MI6eqn7Zy82AIVGtwZCh2_awRnEAQYASABEgLnLvD_BwE


Så jag undrar hur man ”snyggast” kopplar in allt.
 
É
Nu tittade jag lite närmare på insidan. Sitter såklart en arm med en kopplingsplint på som kabelstumpen räcker till. Sen om den är klassad för 230V eller inte vet jag inte men lär inte va nåt problem...

Öppet eluttag med en utsatt metallarm och kopplingsplint med en avskalad kabel hängandes mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Så man kan nog skarva vidare till nästa där.

Tips på kabel, anslutningskabel bara? Måste gå att ta bort ”undertaket” så vanlig klammrad kabel hela vägen funkar inte.
 
Jag rekommenderar starkt att du behöver ett klenspänningssystem för då kan du behålla dina befintliga ledningar. Jag känner inte till någon flexibel starkströmskabel som är klockrent godkänt för takfot/utomhus. Dessutom har du problemet med att det krävs en kapslad dosa vid varje spot. Du behöver trä isolerslang över ledarna från sockeln, om det öht är möjligt att uppnå dubbel isolering hela vägen.
 
É
Om jag köper denna armatur då? Då kan jag använda mina köpta dim-to-warm-led i GU10.
https://www.elbutik.se/product.html/downl-gu10-ip44white-35w?category_id=15588

"Popuär som fasadarmatur" står det. Ungefär det jag har kan man säga. Hur brukar de som har liknande (som den elbutik säljer) lösa det med val av kabel? Kapslad dosa säger du, menar du för själva kopplingspunkten eller en hink över spoten?
 
Den där armaturen är säkert utmärkt.
Ser på bilden att det inte kommer att lyckas att vidaremata i anslutningpunkten på armaturen så den bästa lösningen är att sätta en kopplingsdosa med dragavlastning vid varje armatur och där fördela till armaturen.
 
É
Okej jag kunde inte avgöra det på bilden. Men om det är som du säger skulle man ju kunna klammra typ EKLK med en enkel/billig dosa på väggen vid varje spott. Sen dra en kort anslutningskabel till spotten...?

Klarar man sig utan hink? Inomhus har jag för mig det inte behövs om inga brännbara ytor ligger emot/nära men kanske är annorlunda ute.
 
Hink eller inte styrs av armaturtillverkarens anvisning så det är svårt för mig att ha någon uppfattning om.

Idén med anslutningsledning från kopplingsdosa bredvid blir utmärkt.

Tänk på att dosorna behöver sitta någorlunda åtkomligt pga ev felsökning i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.