Vi renoverar köket och tidigare anslöt köksfläkten till murstocken inne i köket med en flexibel slang dold i en trumma i taket.
Nu har jag rivit bort trumman och satt igen hålet till murstocken.

Nytt hål 125 mm är upsågat i trätaket upp till vind som är isolerad med kutterspån och lösull. Nytt hål är upptaget i skorstenen (samma kanal som tidigare fast en knapp meter högre upp. Från hålet i taket till skorsten är endast en meter.

Nu till min fråga, hur gör jag anslutningen från köksfläkt till skorsten?

Min tanke är så här:
Från skorsten anslutning till spirorör som via böj går ner genom taket till kök. Hur ansluta spirorör till skorsten? Bara mura fast röret? Kan jag ansvända en flexibel aluminiusslang / Drasut från skorsten till böjen på vind (det är trixigt att få allt rakt)?
Rören på vind isolerade med brandmatta.
I kök anslutning via flexibel alu-slang till köksfläkt.
Är detta en godkänd anslutning eller bör jag göra på annat sätt?
 
Mura fast röret eller skruva fast en plåt med anslutning för röret. Jag hade satsat på att isolera röret med brandskyddisolering.
 
P
Jag murade fast en inloppsstossom man kan stoppa in en skarv muff i dvs en med invändigt mått 160mm eller 125 som du verkar ha. 125mmm låter förresten litet. Brukar inte fläkt vara 150 eller 160?
Sotaren hade inga anmärkningar alls. Tvärt om. Nätningen var exemplariskt gjord. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.