På ack-tanken ska jag ha vanlig matning till radiatorsystemet. Därutöver kommer huset att ha vattenburen golvvärme i vissa delar. För golvvärmen blir det en separat pump o shuntgrupp, typ Push 15. Min fråga: Hur tar jag framledning och retur till golvvärmedelen? Kopplar jag in den separat på acken? I så fall lite lägre ner i acken antar jag eftersom det blir lägre temp i golvvärmen än i radiatordelen. Eller går jag på samma anslutningar som framledning och retur till radiatorrören, i så fall före eller efter radiatorshunt och radiatorcirkpump? Berätta!
 
Du kan nästan göra hur du vill, man jag skulle gå på radiator kretsen & då efter schunten.
Din Pucher 15 kommer själv att kunna hämta vattnet, ven om radiatore pumpen är avslagen.
Din puschet 15 kommer själv att schunta ner tempraturen till den det ska vara
Din Puscher 15 kommer att cirkulera vattnet internt i endast golvslingorna & tar bara lite nytt varmt vatten när den behöver spetsa på lite för att hålla tempraturen, därför kommer returen från puschern att vara kall.
 
OK, om jag förstår rätt så behövs inte radiatorcirkpumpen för en push 15 utan en push 15 kan suga vatten från ack-tanken och trycka igenom golvslingorna och vidare i retur till acken? En undring till: hur klokt är det att gå på radiatorrören efter radiatorshunten? Vad händer om radiatorshunten är helt stängd?
 
Push 15 suger inte vatten själv.
Se till att det finns en pump före den. Jag hade kopplat in den före radiatorshunten så är du inte beroende av vad du gör på radiatorsidan.
 
synpunkter skrev:
En undring till: hur klokt är det att gå på radiatorrören efter radiatorshunten? Vad händer om radiatorshunten är helt stängd?
Då kommer ingen värme till golvvärmen..

Jag ska oxå blanda golvvärme o radiatorer, Blir golvvärme i källaren o entreplan men radiatorer på övervåningen.. Nu är det radiatorer i hela huset men ingjutna slingor i källaren o då pannan bytes så gjorde rörkrökaren en förgrening till en push efter shunten.. Kom på efteråt att detta blir ju inte som de är tänkt, På sommaren då värme bara behövs i källaren o shunten är stängd via innegivaren på entre plan blir det ju kallt i källaren oxå.. :-/

 
Ok, jag fattar att man inte kan grena av till golvvärmen efter radiatorshunten eftersom det då inte kommer nån värme till golvvärmen när radiatorshunten är stängd. Det som jag inte fattade var dock att jag behöver en extra pump som pumpar från ack till Push 15. Är det så? Vi snackar om en sträcka på 1-2 meter?
 
Wirsbo har nyligen modifierat Push 15 till en modell som heter Push 15N.
Modifieringen innebär att den numera även "suger" vatten från primärsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.