Hej,
På gång att dränera om mitt hus.
Har självfall till dagvattenanslutningen hos kommunen.

Läst mig till att pumpa från dräneringsbrunnen till en dagvattenbrunn är det mest säkra.
Önskar dock slippa att ansluta en pump då jag har självfall.

Hur ser en sådan anslutning ut då? Även funderat på att ansluta en backventil av något slag för att minimera att det går åt fel håll i dräneringen vid ev översvämning av kommunens ledning. Vart monterar jag en sådan bäst?

/Andreas
 
Claes Sörmland
En vanlig 110 mm markledning lagd i fall ut. Lägg den minst 1:200 i fall, alltså 5 mm fall per meter.

Ska du ha en backventil så måste du kunna serva den. Den bör alltså sitta i en brunn på vägen ut från din tomt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du ska ha en brunn med botten som är ca 20 cm djupare än ledningen ut till gatan. ca 5 - 10 cm från botten ska röret ut till gatan vara, Ca 10 cm ovanför ska dagvatten gå in och drän ytterligare 10 -15 cm över dagvatten om möjligt. Då kan det bli fritt fall ut från dag och drän och då blir dom separerade
 
  • Gilla
Andreas Andersson94
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska ha en brunn med botten som är ca 20 cm djupare än ledningen ut till gatan. ca 5 - 10 cm från botten ska röret ut till gatan vara, Ca 10 cm ovanför ska dagvatten gå in och drän ytterligare 10 -15 cm över dagvatten om möjligt. Då kan det bli fritt fall ut från dag och drän och då blir dom separerade
Stort tack för svar!
Ser du någon risk med denna konstruktion? Eftersom alla verkar förespråka en pumpbrunn.
Tycker du att någon backventil behövs?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En vanlig 110 mm markledning lagd i fall ut. Lägg den minst 1:200 i fall, alltså 5 mm fall per meter.

Ska du ha en backventil så måste du kunna serva den. Den bör alltså sitta i en brunn på vägen ut från din tomt.
Du menar att jag inte behöver någon brunn alls?
 
Claes Sörmland
A Andreas Andersson94 skrev:
Stort tack för svar!
Ser du någon risk med denna konstruktion? Eftersom alla verkar förespråka en pumpbrunn.
Tycker du att någon backventil behövs?
Jag tror pumpbrunn är sånt där som folk förespråkar men få har. I alla fall i de grannskap som jag känner till. Men det är klart, bor man lågt i en dal, vid vattendrag och man vet att grannskapet svämmar över någon gång vart 20-50:e år. Då är det värt att satsa på den där pumpbrunnen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Andreas Andersson94 skrev:
Du menar att jag inte behöver någon brunn alls?
Standard är en uppsamlingsbrunn som också fungerar som ett sandfång. Du leder in vattnet i den och matar ut det ett antal dm från bottnen. Då stannar sanden kvar i brunnen och går inte vidare i ledningen ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sand och löv och kvistar och annan skit som kan komma via stuprören.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror pumpbrunn är sånt där som folk förespråkar men få har. I alla fall i de grannskap som jag känner till. Men det är klart, bor man lågt i en dal, vid vattendrag och man vet att grannskapet svämmar över någon gång vart 20-50:e år. Då är det värt att satsa på den där
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här:

[länk]
den har jag koll på.
men önskar slippa pumpen! och frågan är om man då kan koppla dagvatten och dräneringen till samma brunn
 
Claes Sörmland
A Andreas Andersson94 skrev:
den har jag koll på.
men önskar slippa pumpen! och frågan är om man då kan koppla dagvatten och dräneringen till samma brunn
Det är nog den vanligaste lösningen. Och det fungerar ju om ens dränering ligger rätt ytligt så att det finns fall från den till brunnen. T ex om man har platta på mark. Har man en djup källare så kan ju dräneringsledningarna ligga på avsevärt djup och det då inte vara möjligt att få fall till brunnen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det går bra om du tänker som jag skrev i inlägg # 3 och andra med. skrivit.
 
  • Gilla
Andreas Andersson94
  • Laddar…
Risk med självfallslednimg är om kommunens ledning går överfull så att dagvatten tränger baklänges. Det kan avhjälpas med backventil men en sådan kan läcka med tiden och måste vara åtkomlig för service och byte.

Med pump kan man ha klenare backventil som bättre håller sig ren förmodar jag men jag har inte träffat på någon som pumpar om de har möjlighet till självfall. Pumpning är motiverat om man vet att mottagande ledning är för liten och ofta går full.

Pumpning från dräneringsbrunn med botten minst 60 cm under drännivån på några meters djup kan ske med dränkpump med löstagbar ledning upptill så att pumpen med lina och nivåvippa kan lyftas. Tryckledningen från högpunkten dras med lutning mot kommunens ledning. Brunnen bör vara minst diam 600 mm. Volymen under dräneringsnivån, inkommande dränrör, måste vara så stor att pumpen inte får för korta pumptider och täta starter.

Pumpen lyfter vatten lodrätt till nivå där en koppling i brunnen kan nås strax under markytan. Därefter läggs tryckledningen med lutning så djupt som möjligt till inkopplingspunkt på kkommunens ledning. En nackdel är att vatten blir stående i vertikala ledningen i dräneringsbrunnen upp nära markytan och därför kan frysa. Därför bör man markisolera kring brunnens topp strax under markytan.

Överkurs: Kolla pumpfabrikantens utbud av elskåp med drift- och larmindikering.

Vid elavbrott och pumphaveri har man ingen dränering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Risk med självfallslednimg är om kommunens ledning går överfull så att dagvatten tränger baklänges. Det kan avhjälpas med backventil men en sådan kan läcka med tiden och måste vara åtkomlig för service och byte. Med pump kan man ha klenare backventil som bättre håller sig ren förmodar jag men jag har inte träffat på någon som pumpar om de har möjlighet till självfall. Pumpning är motiverat om man vet att mottagande ledning är för liten och ofta går full.

Pumpning från dräneringsbrunn på några meters djup bör ske med dränkpump med löstagbar ledning så att pumpen med lina och nivåvippa kan lyftas. Tryckledningen från högpunkten dras med lutning mot kommunens ledning.
Pumpen lyfter vatten lodrätt till nivå där en koppling i brunnen kan nås.strax under markytan. Därefter läggs tryckledningen med lutning så djupt som möjligt till inkopplingspunkt på överkant av kommunens ledning. En nackdel är att vatten blir stående i vertikala ledningen i drämeringsbrunnen upp nära markytan och därför kan frysa. Därför bör man markisolera kring brunnens topp strax under markytan.
tackar.
känns som att det vore bäst att få till självfall då faktiskt. sett att det finns många olika backventiler. finns det ingen som klarar sig utan service och underhåll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.